عنوان پایاننامه
تجزیه و تحلیل ریسک اعتباری ایران خودرو دیزل
- رشته تحصیلی
- حسابداری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 765;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71287
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمد قربانی شندی
- استاد راهنما
- محمدرضا نیکبخت
- چکیده
- یکی از آثار ونتایج فعالیتهای شرکتهای تولیدی ، پیدایش مطالبات معوق ناشی از فروش اعتباری محصولات تولیدی خود میباشد . پدیده ای که از دغدغه های مهم اکثرشرکتها و دارای اثرات منفی در چرخه منابع و مصارف شرکت بوده و از دو منظر داخل و خارج سازمان حائز اهمیت است . از منظر داخلی ، هزینه های مالی و عملیاتی ، راندمان کاری ، سودآوری ، کندی چرخه عملیاتی و کندی چرخش نقدینگی ، میزان خدمت به مشتریان ، حقوق و مزایای کارکنان و سایر شاخصهای کیفی و کمی شرکت را به شدت تحت تاثیر خود قرار میدهد . از منظر بیرونی عدم اختصاص بموقع و بهینه منابع به تولید و بالطبع عدم رونق اشتغال و در نهایت رکود اقتصادی را بدنبال خواهد داشت . از اینرو در این تحقیق تلاش شده است عامل اصلی ایجاد و افزایش مطالبات معوق در شرکت ایران خودرو دیزل را بررسی نموده ودر جهت کاهش آن و افزایش بهره وری شرکت مورد مطالعه راه کارهای منطقی ارایه گردد . بدین منظور داده های مرتبط با چکهای واخواستی مشتریان محصولات IKD شامل 409ر3 نفر فقره چک برگشتی بمبلغ 721 میلیارد ریال طی سالهای 83 تا پایان سال 92 با توجه به موضوع اصلی پژوهش از سیستمهای عملیاتی وصول مطالبات ، خزانه داری ، فروش و حسابداری مالی تهیه و فرضیه های هشتگانه تحقیق با استفاده از روش آزمون F یا تحلیل واریانس یکطرفه و با استفاده از نرم افزار مینی تب مورد آزمون قرار گرفت . نتایج حاصل از تحقیق بیانگر این موضوع است که افزایش مطالبات معوق در شرکت IKDعمدتا ناشی از عدم اعتبارسنجی مناسب مشتریان و بطور خاص مشتریان حقوقی ، کیفیت پایین خودروهای وارداتی و عدم تولید و فروش خودروهای استراتژیک ، عدم وجود ساختار سازمانی برای اداره وصول مطالبات ، عدم وجود دستورالعمل اعتبارسنجی و وصول مطالبات برای مشتریان حقیقی و حقوقی بطور مجزا ، عدم وجود سیستم جامع هوشمند پیگیری مطالبات معوق ، طرحهای فروش نامناسب و در نهایت نبود سیستم جامع حسابداری و پایگاه داده ای میباشد. لذا با توجه به نتایج کلی حاصله از این تحقیق بنظر میرسد اگرچه شرایط اقتصادی کشور و وضعیت درآمدی مردم حائز اهمیت میباشد و لیکن بسیاری از مسائلی که باعث بروز معوقات در شرکت IKD میگردد درون سازمانی بوده و لزوم برنامه ریزی بلند مدت جهت اصلاح و تنوع طرحهای فروش ، تولید محصولات با کیفیت و استراتژیک ، تمرکز بر مشتریان بالقوه و بالفعل حقیقی به جای عمده فروشی به مشتریان حقوقی ، فعال سازی کلیه نمایندگیهای مستقر در سراسر کشور ، آموزش و ایجاد سازوکارهای منطقی وصول مطالبات و بهره گیری از شیوه های نوین اعتبارسنجی بیش از پیش مورد نیاز است .
- Abstract
- one of the effects and consequences of financial and credit activities procreative cpmpany is the emergence of outstanding claims. This nowadays is one of the major concerns of companies , Negative impacts on resources and expenditure cycle has , so that the two perspectives, inside and outside the organization is important. In terms of operating & financing costs , operating efficiency, profitability , levels of customer service, salaries and employee benefits and other quality indicators are strongly influenced by the compani. Terms of external liquidity in the economy is slowly turning the lack of time to devote to optimizing network resources and industrial production, employment, and prosperity of the recession will have. The study will attempt to establish the main causes of the appearance and increase in outstanding claims firstly and then provide recommendations to increase productivity of companies especially sample Iran Khodro Diesel . For this purpose, a data package (3409 detail of protest cheque amounted 721 milliard rials) was prepared and professional managers of the IKD were up in eight research hypotheses and problems related to deferred comment to the demands of according to the study, data were obtained from a methods , f and test one –way analysis of variance (ANOVA) was used to reject or confirm the hypothesis and method was utilized to assess the importance of each factor .(minitab software) Studies revealed that all eight research hypotheses expect 5 hypothesis was confirmed and the results showed that the lack of credit rating (validation) , quality factor & trained personnel is one of the most important factors in increasing the ikd deferred and after that, the lack of organizational structure and collection officers also lack intelligent tracking system are among the most important factors in increasing deferred , lack of proper authentication mechanisms, lack of , lack of a comprehensive system of accounting and control process in order to develop and increase the amount claims outstanding is. Therefore, the overall results obtained from this study looks although economic conditions and income of the people is important, and though many pending issues that have caused IKD within the sample is, and the need for long-term planning for instruction , modification of sale plan , generation quality product , provincial –level collection and use of methods of authentication are needed more than ever.