بررسی میزان تاثیرابعاد جذابیت برند کارفرما درجذب متقاضیان کاردرایران مطالعه موردی دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72733;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72733
- تاریخ دفاع
- ۰۱ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- احمدرضا ارمینه
- چکیده
- جذب و حفظ سرمایه انسانی مستعد یکی از چندین منابع ایجاد مزیت رقابتی می باشد. به منظور جذب کارکنان، اخیرا سازمانها بهره گیری از اصول و شیوه های برندسازی را در حوزه مدیریت منابع انسانی آغاز کرده اند.کاربرد اصول برندسازی در حوزه مدیریت منابع انسانی «برندینگ کارفرما» نامیده می شود. مفهوم برندینگ کارفرما یک موضوع برجسته در حوزه مدیریت منابع انسانی می باشد. سازمانها میزان قابل توجهی از منابع را صرف برندینگ کارفرما می کنند که این موضوع حاکی از این است که آنها ارزش این شیوه را درک کرده اند. درواقع با جذب کارکنان که بزرگترین سرمایه یک سازمان است سازمانها می توانند برای خود یک مزیت رقابتی منحصر به فرد و غیرقابل تقلید ایجاد کنند. این پژوهش تلاش می کند تا با سنجش نظرات متقاضیان بالقوه کار که همان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده فنی و مدیریت تهران می¬باشد، اولویت هرکدام از ابعاد جذابیت برند کارفرما که شامل بعد ارزش علاقه، ارزش اجتماعی، ارزش اقتصادی، ارزش توسعه ای و ارزش کاربردی است، را برای متقاضیان کار مشخص کند. پژوهش حاضر از نظر گردآوری داده ها، یک پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. همچنین در این پژوهش از تکنیک AHP و از نرم افزار Expert choice به منظور اولویت بندی ابعاد جذابیت برند کارفرما استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد اهمیت جذابیت بعد اقتصادی و بعد ارزش توسعه ای از سایر ابعاد برند کارفرما بیشتر می باشد. سازمان ها می بایست برای جذب متقاضیان کار با توجه به بازار هدف، جذابیت برند خود را با نظر گروه هدف هماهنگ کنند.
- Abstract
- Nowadays, hiring and detaining of talented human resource is considered as source of competitive advantage. Many organizations started to exploit branding practice and method in human resource area. The application of branding practice is called employer branding which is a crucial issue of HRM. Some firms pay more attention to employer branding that shows how they have understood the value of branding. In fact, companies by hiring employees who are the main capital of organization to gain unique competitive advantage. This study aimed to assess the attitude of potential graduate students in engineering and management faculties, University of Tehran. The dimensions of employer branding involve interest value, economic value, and development and application values. This study by using AHP and Expert choice methods is a descriptive survey which tries to prioritize employer branding dimensions. Results show that economic and development values are much important than other dimensions. Then, Iranian organization should take into consideration the fitness of employer branding by target market