عنوان پایان‌نامه

تصویر خود و ویژگیهای عاطفی نوجوانان با اختلالات حرکتی ، در آزمونهای فرافکن و عینی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تصویر خود و ویژگیهای عاطفی نوجوانان با اختلالات حرکتی ، در آزمونهای فرافکن و عینی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 658;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74728;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 658;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74728
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    غلامعلی افروز

    انواع مختلفی از اختلالات حرکتی وجود دارند که منجر به آسیب حرکتی می‌شوند و بر ایجاد محدودیت‌های فیزیکی، اثراتی روان‌شناختی بر جای می‌گذارد و بر تصویر فرد از خود و ویژگی‌های عاطفی مربوط بر آن، مؤثر است. این اثر، در سنین نوجوانی شرایط ویژه‌ای را ایجاد می‌کند که به دلیل محدودیت‌های فیزیکیِ نیازمند به حمایت، تاکنون، در اولویت دوم توجه قرار گرفته است. در این پژوهش، با هدف ارزیابی یکپارچ? ویژگی‌های شخصیتی، با استفاده از آزمون فرافکن لکه‌جوهر رورشاخ و آزمون عینی چندوجهی شخصیت مینه‌سوتا، فرم نوجوان، ارزیابی جامع شخصیت با کنترل متغیرهای هوش، سن، جنسیت، شدت آسیب حرکتی و زمان وقوع آن، به‌عمل‌آمده است. جامع? موردمطالعه، هم? دانش‌آموزان دختر 14 تا 16 سال? مبتلابه آسیب حرکت انتقالی از بدو تولد ساکن تهران، بوده‌اند. از این میان، پس از اعمال ملاک‌های ورود و خروج، 23 نفر واجد شرایط پژوهش، به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و وارد پژوهش شدند. افراد نمون? موردمطالعه، موردبررسی و ارزیابی یکپارچه قرار گرفتند و نتایج سنجش یکپارچ? به‌عمل‌آمده، بر اساس نظریه‌های روابط ابژه، تفسیر شدند. نتایج آماری و تفسیر یکپارچ? ‌مینه‌سوتا‌-‌ رورشاخ بر اساس تفسیر یکپارچ? وینر نشان دادند الگوی بالینی ویژه‌ای در دختران نوجوان با آسیب حرکتی وجود دارد و نقص شدید ایگو مشاهده می‌شود که با آشفتگی‌های هیجانی همراه بوده و احتمال خطر خودکشی را افزایش می‌دهد. ازنظر شناختی، اختلال فکر و مکانیسم‌های دفاعی عقلانی‌سازی، شیوع بالایی داشتند. همچنین، در سمت سایکوز پروفایل بالینی مینه‌سوتا، نسبت به جامع? همسالان، به‌صورت مشخص و بارز، برافراشتگی وجود داشت؛ گرچه بر اساس نتایج پروفایل رورشاخ، اسکیزوفرنی و اختلال فکر، تشخیص‌گذاری نمی‌شد. ضمناً آشفتگی در سبک تفکر مشاهده شد. به‌علاوه، بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در این پژوهش، پیشنهاد می‌شود به‌منظور سنجش بالینی نوجوانان دارای اختلالات حرکتی، از یکپارچه‌سازی مینه‌سوتا-رورشاخ استفاده شود تا نتایج حاصل، از اطمینان بالاتری در تشخیص، برخوردار باشند. کلیدواژه‌ها: آسیب حرکتی، تصویر خود، رورشاخ، نوجوان، آزمون شخصیت چندوجهی مینه‌سوتا.
    Abstract
    Abstract There are various types of movement disorders that lead to Motor Disability. Motor Disability, in addition to physical limitations, leaves Psychological impacts and effects on a person's Self-Image and its affect. The mentioned effect, at the age of adolescent, creates special conditions, which due to physical limitation supports has been stayed at the second priority. In this study, for integrating assessment characteristics, the Rorschach ink blot (RIM), as a projective test, and the Minnesota Multiphasic Personality Inventory-Adolescence (MMPI-A), as an objective test served for 14-16 age old female students, have had physical motor impairment since at birth. Intelligence, age, gender and severity of motor Disability were controlled. Finally, 23 students were studied. The results documented specific clinical pattern in girl adolescents with Motor Disability; the Ego Impairment and its related affects which increased the risk of suicide observed. In the terms of cognitive, thought disorders and rationalization as a defense mechanism, were very common. Meanwhile F, Sc, Pa, in MMPI-A and S-CON in RIM were almost evaluated, but schizophrenia and thought disorder was not diagnosed. Finally, Minnesota-Rorschach integrated results interpreted based on Object relation Theory. Based on the results, it was recommended to use the integrated Minnesota-Rorschach for assessment of adolescents with Motor Disability, in order to have a higher reliability of Diagnosis. Keywords: Motor Disability, Self-Image, adolescent, MMPI-A, RIM.