عنوان پایاننامه
طراحی مدل شبیه سازی برای زنجیره ی تامین کشسان تحت شرایط اختلال
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع- صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه فنی فومن شماره ثبت: 2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72073;کتابخانه فنی فومن شماره ثبت: F2;کتابخانه فنی فومن شماره ثبت: 2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72073;کتابخانه فنی فومن شماره ثبت: F2
- تاریخ دفاع
- ۰۵ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- آرزو محرم خانی
- استاد راهنما
- جعفر رزمی
- چکیده
- چکیده: امروزه جهان شاهد بلایای عظیمی است که حوادث طبیعی و غیر طبیعی به وجود آورده است. بروز این بلایا باعث به وجود آوردن هزینه های مالی و انسانی سنگینی برای دولت ها و جوامع می شود. یکی از اصلی ترین فعالیت هایی که در هر عملیات امداد رسانی صورت می پذیرد، لجستیک است. لجستیک امدادرسانی می کوشد تا حد امکان تلفات انسانی را کاهش دهد. یکی از شبکه های زیر مجموعه لجستیک امداد رسانی "سیستم خدمات پزشکی اورژانس" می باشد. وظیفه این سیستم، ارائه خدمات درمانی بر بالین بیمار، در موارد اورژانس و در صورت نیاز انتقال به مراکز درمانی است .عملکرد این سیستم به دلیل سرو کار داشتن با جان انسان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و وقوع هرگونه اختلال یا ریسک در عملکرد این سیستم منجر به از دست رفتن زندگی بیماران میشود. این اثر با فرض اجتناب ناپذیر بودن وقوع اختلالات در تمامی سیستم ها، سعی در تعدیل اختلات در سیستم خدمات پزشکی اورژانس با استفاده از اجرای سیاست های کشسانی دارد. بدین منظور ، سیاست های کارا جهت دستیابی به کشسانی با استفاده از توزیع پرسش نامه و تکنیک دیمتل فازی شناسایی شده اند. جهت بررسی تاثیر سیاست های کشسانی بر عملکرد سیستم خدمات پزشکی اورژانس در شرایط وقوع اختلال، یک سیستم خدمات پزشکی اورژانس در استان البرز به عنوان مطالعه موردی در نظر گرفته شده است. بررسی عملکرد این سیستم از طریق شبیه سازی کل سیستم امکان پذیر خواهد بود لذا این اثر به شبیه سازی این سیستم از طریق نرم افزار شبیه سازی Arena13.5 پرداخته است. از بین اختلالات محتمل در تمامی سیستم ها، اختلال در سیستم حمل و نقل به عنوان اختلال موجود در این سیستم در نظر گرفته شده است و به دلیل ماهیت غیر قطعی این اختلالات از شبیه سازی فازی استفاده شده است. مشارکت، انعطاف پذیری و چابکی سیاست هایی کشسانی هستند که با استفاده از نرم افزار شبیه سازی اثر آنها برای تعدیل اختلال بررسی میشود. به دلیل ماهیت غیر قطعی و مبهم ورودی های شبیه سازی این اثر با استفاده از شبیه سازی فازی، 15 سناریو کشسانی را شبیه سازی کرده است. خروجی های شبیه سازی عبارتند از: متوسط زمان ماندن در سیستم، متوسط زمان ماندن درصف، متوسط بهره وری آمبولانس ها و هزینه کل. تصدیق تعیین اعتبار شبیه سازی فازی نشان داده است که تفاوت معنا داری بین خروجی های شبیه سازی فازی و غیر فازی وجود ندارد لذا برای انتخاب بهترین سناریو کشسانی از یک روش قطعی استفاده می شود. این اثر از روش تحلیل پوششی داده برای انتخاب بهترین سناریو استفاده میکند. لازم به ذکر است که این مطالعه، اولین مطالعه ایست که به بررسی سیاست های کشسانی در سیستم خدمات پزشکی اورژانس میپردازد و همچنین اولین مطالعه ایست که به بررسی عملکرد سیستم خدمات اورژانس از طریق شبیه سازی فازی پرداخته است.
- Abstract
- Abstract This paper presents an integrated fuzzy simulation & data envelopment analysis (FSDEA) algorithm to survey a problem in emergency medical service (EMS) system. This paper considered a real-world EMS system in which the disruption may happen in a transportation system. For overcoming the effect of this disruption, resilience policies are considered. Velocity, collaboration and redundancy are used as resilience policies. First, a real-world EMS system in Iran is considered and simulated with Arena simulation software. Because of ambiguous or uncertainty in inputs, fuzzy simulation (FS) is used. Then combination of various resilience policies are simulated. The outputs of simulation including average time in system, average waiting time, total cost and average utilization of ambulances. Finally data envelopment analysis (DEA) is used to recognize optimum scenario. This is a first study that considered resilience policies for EMS system with fuzzy simulation. With the result of this paper, manager can identify optimum strategy in disruption situations