مقایسه عوامل موثر بر انتخاب و اولویت بندی شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای از نظر مخاطبان شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73434;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73434
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- گیتا بابک نیا
- استاد راهنما
- علیرضا دهقان نیری
- چکیده
- هدف از تحقیق حاضر دستیابی به علل انتخاب یک شبکه تلویزیونی یا ماهوارهای و مقایسه این علل است. همچنین اولویت انتخاب نوع برنامه توسط مخاطبان مورد مطالعه قرار میگیرد. رویکرد مورد استفاده برای پیشبرد اهداف تحقیق مفاهیم نظریه استفاده و خشنودی است. در واقع به دنبال شناسایی نیازهایی که روی رفتار انتخاب مخاطب تاثیر میگذارند هستیم و میخواهیم این نیازها را در بین شبکه « سه » سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه «من و تو» ماهوارهای فارسی زبان مقایسه کنیم. بر این اساس سه فرضیه شکل گرفت . نوع تحقیق توصیفی کاربردی است. و به صورت پیمایشی از نوع مقطعی میباشد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه است و مقیاس سنجش طیف لیکرت میباشد. پایایی پرسشنامه با انجام تحقیق روی 30 نفر از جامعه نمونه با روش آلفای کرونباخ تایید شد. نمونهگیری و پیمایش به روش برخط (آنلاین) روی دو گروه نمونه 200 نفری از جامعه آماری انجام شد و دادهها با روش آزمون تی مستقل و همچنین کای اسکوئر تحلیل شد. همچنین روایی محتوایی پرسشنامه نیز مورد تایید متخصصان قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سه فرضیه محقق که بر استفاده و خشنودی بیشتر از شبکههای ماهوارهای دلالت داشتند وبر اساس سه نیاز خودمانی بودن ، زیبایی بصری و سرگرم کنندگی شکل گرفته بودند همگی قابل پذیرش هستند. بدین معنی که شبکههای ماهوارهای فارسی زبان خودمانی تر، سرگرم کنندهتر و دارای زیبایی بصری بیشتری نسبت به شبکههای سیمای جمهوری اسلامی ایران هستند و به همین علل مخاطبان بیشتری را به خود جذب میکنند.
- Abstract
- The main aim of available research is achieving to effective factors to choose a TV channel or Satellite and comparison of these factors. Also priority of choosing which program by audience are studying. Appliance method for improve of research’s aim is usable and happiness. In fact, we are searching for recognizing of some demands that effect on audience choice and we want to compare these demands between channel three of Republic Islamic of Iran and Manoto channel, Persian language Satellite network. So these 3 theories has shaped. Research’s kind is appliance explaining .And is like scrolling sectional. Gathering data and information is by questionnaire and scale for measurement is Likert. Stability of questionnaire has confirmed with research on 30 people of sample society With Cronbach Alphabet. Sampling and scrolling is done with online method on two sampling groups of 200 people of probability society and information with T-separate quiz method and Schooner kay has Analyzed. Also containing’s validity of questionnaire has confirmed by exports. Research data state of three theories of scholar that had implication on appliance and happiness of more satellite channels and according to three demands of being intimate, visual beauty and funny has shaped, all of them are acceptable. It means Persian language Satellite channels are more intimate, funnier and with more visual beauty in comparison with Republic Islamic of Iran‘s TV channel and for this reason they attract more audience for themselves.