معیارهای تقویت کننده قدرت نرم ایران
- رشته تحصیلی
- روابط بین الملل
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3883;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70202;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3883;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70202
- تاریخ دفاع
- ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- دانیال رضاپور
- استاد راهنما
- علیرضا خسروی
- چکیده
- قدرت نرم از جمله مقولات نوظهوری است که به رغـم جدیـد بـودن آن، از نظـر ماهیـت واژهای مسبوق به سابقه است. که با تعمق در متون کلاسیک میتوان آموزههایی از قدرت نرم را در آثار نویسندگان اسلامی و غربی مشاهده کرد. از این رو در این پژوهش ابتدا به بررسی مفهوم قدرت نرم در ادبیات رایج سیاسی پرداختهایم. به طوری که این قسمت از بحث عمدتا برگرفته از آثار جوزف نای میباشد. بعد از بررسی مفاهیم قدرت نرم سعی کردهایم با بررسی آثار و سخنان امام خمینی(ره) به بررسی منابع و ابزارهای قدرت نرم در اندیشه امام بپردازیم. به گونهای که موشکافی دقیق اندیشـهی امـام خمینـی، حـاکی از غلبـه وجـه نرمافزار قدرت بر سختافزاری آن است. از این رو سیره نظری و عملی امام، گویای آفـرینش نـوع قدرتی است که جهان بینی اسلامی مرکزیت آن تشکیل میدهد، بـه گونـهای کـه سـایر عناصـر سازنده قدرت بر گرد این محور، توان اعمال قدرت دارند. از همین رو، نقطـه آغـازین فراینـد تولیـد قدرت نرم در اندیشه امام را باید مبتنی بر احیا و ترویج ارزشها و الویتهـای منبعـث از دیـن اسـلام دانست . بنابراین زنده شدن فرهنگ اسلامی از دیدگاه امام به معنای زنده شدن منابع اصیل قدرت نـرم اسـت کـه در مراحـل بعدی میتواند در یاری نظام سیاسی به سرمایهی اجتماعی و مشروعیت نظام سیاسی تبدیل شـود، از این رو در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) اسلام دارای مرکزیت است و همهچیز بر گرد اسلام و احکام آن میگردد. آنچه موجب اقتدار و افزایش قدرت نرم میشود در نظر ایشان اسلام سیاسی است که برنامه جامع عملی زندگی انسان از گهواره تا گور است. در نگاه ایشان منابع قدرت نرم عبارتند از: اسلام، قدرت روحانیت، حکومت اسلامی، روحیه جهاد و شهادت، تکلیف محوری، ظلم ستیزی، بیدارسازی، خودباوری، مردم، وحدت و استقلال. و برای رسیدن به قدرت نرم از ابزارهایی مانند اخلاق حسنه اسلامی، تبلیغ پیامهای الهی، راهپیماییهای دینی و مذهبی، رسانههای جمعی، خدمت به مردم و دیپلماسی عمومی استفاده میشود.از این رو این پژوهش در پاسخ به این سؤال دلایل تاکید امام(ره) بر تقویت مکانیسم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران چیست؟ مدعی آنست که دلایل تاکید بر فرایند تولید قدرت نرم در اندیشهی امام دارای سه مرحله: 1. تولید فرهنگ، ارزش، سیـاست، تفکر، باوراسلامی - ایرانی و به طور کلی جریانهای فکری مقبول، مشروع و جذاب اسلامی - ایرانی 2. الگوپردازی از مفاهیم اسلامی قدرت نرم 3. تبدیل منابع اولیه قدرت نرم به سرمایه اجتماعی و مشروعیت سیاسی است.
- Abstract
- The soft power of emerging issues which, despite its newness, the nature of the term precedent.Through the study of classical texts, we can see the foundations of Islamic and Western soft power works authors. Therefore, in this study we examined the concept of soft power in the political current literature paid than This part of the discussion is mainly derived from the work of Joseph Nye. Then, based on the works of Imam Khomeini, the resources, the tools of soft power in the thoughts of Imam Khomeini (RA) we have discussed So that the thoughts of Imam Khomeini scrutiny suggests overcoming the way software on its hardware. Imam suggest the creation of a new type of theoretical and practical conduct of which it forms the center of the Islamic world So that other entrepreneurs around the axis of power, the exercise of power Therefore, the starting point in the thought process of soft power and promote his values and priorities based on reduction emanating from the Islamic religion Islamic culture means to live revival of traditional sources of soft power that can help later in the political system and the legitimacy of the political system becomes social capital The political thought of Imam Khomeini, and everything centered around Islam is Islam and its rulings What causes the increased power and soft power is political Islam is a comprehensive program of action in his life from the cradle to the grave. They look soft power resources include: Islam, the clergy, the people, the spirit of jihad and martyrdom, the central task, oppression, awakening, self-confidence, people, unity and independence. To achieve such soft power tools Of good behavior, promote the messages of God, religious marchesThe mass media is used to serve the people and public diplomacy. Therefore, this study answers the question of standards in the thoughts of Imam Khomeini's soft power?Claimed that the production process of soft power in the thoughts of Imam consists of three steps: 1. The production of culture, values, politics, thought, belief and flows generally thought acceptable, legitimate and attractive 2. modeling of the Islamic concept of soft power 3. The primary sources of soft power converter social capital and political legitimacy