عنوان پایان‌نامه

اجرای قطعاتی در آوا افشاری- تحلیل دفتر نت کلاس جواد معروفی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اجرای قطعاتی در آوا افشاری- تحلیل دفتر نت کلاس جواد معروفی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11198;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74402;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11198;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74402
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    داریوش طلائی

    چکیده جواد معروفی‌یکی از بزرگان نوازندگی پیانوی ایرانی در عصر حاضر است. وی با فراگیری موسیقی سنتی ایرانی نزد پدرش موسی معروفی و دیگر اساتید و همچنین آشنایی با آثار برجسته¬ی پیانوی غربی و تأثیر-پذیری از آن¬ها شیوه¬ای منحصر به¬فرد را در عرصه نوازندگی پیانو پایه¬گذاری کرده است. پوری¬عناویان نوازنده سنتور و پیانو مقیم ژاپن، در مدت سه سال تحصیلش در هنرستان موسیقی ملی به‌یادگیری پیانو نزد جواد معروفی به¬طور خصوصی پرداخته است. دفتر نتی که در کلاس¬های وی مورد استفاده قرار می¬گرفته، حاوی دروسی است که به خط خود معروفی نوشته شده و به وسیله¬ی آن می¬توان آشنایی بیشتری با وضعیت کلاس¬های او پیدا کرد. در این تحقیق با بهره گیری از دست نوشته‌های معروفی در دفتر نت و مصاحبه با شخص پوری¬عناویان، وضعیت کلاس¬ها و موضوع شیوه¬ی عملی آموزش موسیقی معروفی در کلاس¬هایش مورد بررسی قرار گرفت. روش و هدف این تحقیق در دو بخش انجام شد. در بخش اول با تحلیل قسمت آغازین دفتر نت به¬ترتیب صفحات و زمان نت¬نویسی، محتوای دروس و نحوه پیش¬برد کلاس معروفی بررسی شد. در بخش دوم قسمت¬هایی از دفتر را که به¬نظر می¬رسد به "لحن" خاص موسیقی معروفی مربوط باشد، استخراج نموده و موسیقی وی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    Abstract
    Abstract Javad Maroufi was one of Iran’s greatest pianists of the 20th century. Through learning the traditional Iranian music from his father, Mousa Maroufi, and other masters of music and later being introduced to the western piano masterpieces; he was inspired to create a unique way of playing the piano. The Santour player and pianist, Pouri Anavian, who is currently living in Japan, learned piano in private lessons from Maroufi himself during her three years studying at Honarestan-e Mousiqi-e Melli. Her notebook, which was used during her classes with Maroufi, contains lessons in Maroufi’s own handwriting and therefore can be used to give us a grasp of how his classes were held. In this research, Maroufi’s classes and his practical methods of music teaching was investigated using his notes from the mentioned notebook and personally interviewing Pouri Anavian. The method and purpose of the research was divided into two parts. In the first part, the notebook in the order of page and date was analyzed, as well as the contents of Maroufi’s classes and how he proceeded with the lessons were investigated. In the second part, those parts of the notebook that could be considered Maroufi’s special musical language were extracted and his music was analyzed. Keywords: Javad Maroufi, Pouri Anavian, Piano, Notebook, Method of teaching, Musical language