عنوان پایان‌نامه

بازنمایی اندیشه مارکس در باب انقلاب فرانسه در فیلم آشپز ،دزد و همسرش و معشوقه اش اثر پیتر گرین اوی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بازنمایی اندیشه مارکس در باب انقلاب فرانسه در فیلم آشپز ،دزد و همسرش و معشوقه اش اثر پیتر گرین اوی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات فرانسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: FR40 255 1394;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71642
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    روح اله حسینی

    سینما از همان آغاز نگاه ریزبین بسیاری از متفکران و حتی بیش از آنها سیاستمداران را به سوی خود کشیده است تا در صدد تئوریزه کردن و استفاده از قدرت و نقش این هنر برآیند. ژیل دلوز متفکر فرانسوی از جمله¬ی این متفکران است. او در دو کتاب خود پیرامون سینما یعنی سینما 1 و سینما 2، طرح بدیعی از تاریخ سینما ارائه می¬دهد و اساساً در پی آن است نشان دهد چه¬گونه سینما همانند فلسفه می¬تواند مفاهیم تازه¬ای برای تفکر خلق کند. او نشان می¬دهد که کارگردانان بزرگ، با طرح مفاهیم خلاقانه قلمروهای اندیشه را دگرگون کرده و گسترش داده اند. از این¬رو دلوز معتقد است که سینما می¬تواند ابزار کارآمدی برای اندیشه کردن باشد. این پژوهش نیز در پی آن است با انتخاب فیلم "آشپز، دزد، همسرش و معشوقه¬اش" اثر پیتر گرین اوی، کارگردان بریتانیایی نشان دهد چگونه می¬توان همگامی روایت تئاترگونه این فیلم را با خوانش سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فیلسوف آلمانی، کارل مارکس پیرامون انقلاب فرانسه؛ بازشناسیم. بی¬شک این پژوهش میتواند مدخلی برای آغاز کارهای اینچنینی پیرامون آثار سینمایی مشخصاً در داخل کشور باشد. از دیگر سو نیاز به مطالعات و پژوهش¬های میان¬رشته¬ای نیز بیش از پیش خود را در عرصه آکادمیک نشان می¬دهد. در این میان سینما بستری گسترده فراهم می¬آورد که میدان را برای این¬دست پژوهش¬هایی باز می¬گذارد. ژیل دلوز با کنار هم قرار دادن هنرمندان و فیلسوفان می نویسد: "تنها همین بس نیست که کارگردانان بزرگ سینما را با نقاشان، معماران و یا حتی موسیقی دانان مقایسه کنیم. آنان را همچنین باید با متفکران و اندیشه گران قیاس کرد." جهان مدرن بیش از هرچیز خلق اندیشه¬های مدرن را طلب می¬کند و همزمان با آن زوال اندیشه¬های کهنه. پس با کنار هم قراردادن عناصر گوناگون سینمای مولفی در مقام کارگردان و فراز کردن آن بر چارچوبی که مارکس پیش از آن برافراشته بود همگامی شگفت آوری میان تصویر و تحلیل ازانقلابی که روی داده و همچنان در حال ساختن و تغییر خود است، میبینیم. تحلیل این همگامی بی شک میتواند راه را برای ادامه ی این دست پژوهش ها در حوزه ی مطالعات سینمایی بگشاید. از این رو در این پژوهش تلاش بر این است تا با نگاهی موشکافانه به یکی از مهم¬ترین آثار این کارگردان، خلاء موجود در آثار آکادمیک حوزه¬ی سینمایی ایران تا حدی برطرف شود. از دیگر سو پرداختن به انقلاب فرانسه،- به عنوان مهمترین رویداد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تاریخی نه تنها این کشور بلکه کل جهان مدرن- ضرورتی غیرقابل انکار است که تاکنون نیز بسیار مورد واکاوی اندیشمندان و هنرمندان قرار گرفته است. در این میان خوانش کارل مارکس که نظریه های خود را با محوریت شرایط بعد از وقایع 1848 نگاشته است یکی از درخشانترین و ریزبینانه ترین تحلیل های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی از انقلاب بورژوایی فرانسه است. انتخاب روشی نمایشی(une méthode dramatique) به همان سان که رولان بارت این مشی را در کتاب سخن عاشق پیش گرفته است؛ "پس آنچه عرضه می شود یک سیما است –اما نه یک سیمای روانشناختی، که یک سیمای ساختاری، سیمایی که عرصه ای سخن-سان ارزانی می کند." کلمات کلیدی: انقلاب فرانسه، سینما، کارل مارکس، انقلاب بورژوایی، پیتر گرین اوی، " آشپز، دزد، همسرش و معشوقه اش، ژیل دلوز، روش نمایشی، رولان بارت
    Abstract
    a question de la Révolution française est le monde moderne de la grande capitale et le libre-échange, par opposition à l'ancien monde de la terre et du privilège. En France, le côté politique, en Allemagne, le philosophique et le littéraire et en Angleterre, le côté industriel du grand changement était le plus important. Alors que les politiciens français ont été engagés dans l'établissement de la république, les penseurs allemands ont été engagés dans la fondation de la pensée du XIX siècle, et les inventeurs anglais dans l'établissement des nouveaux modes de la locomotion et de la production. Mais tandis que l'organisation de la société médiévale a tenu debout pendant des siècles, le monde moderne montre déjà des signes d'approche de la dissolution. Comme beaucoup des intellectuels allemands de sa génération, Karl Marx était littéralement fasciné par la Révolution française: à ses yeux, la Révolution française était tout simplement la révolution par excellence ou, plus précisément, "la révolution la plus colossale que l'histoire ait jamais connue".1 Dans un certain sens, l'héritage de la Révolution française reste, même aujourd'hui, quelque chose de vivant, contemporain et actif, mais il est encore incomplet. Il contient une promesse qui n'est pas encore accomplie; il est le début d'un processus qui n'est pas encore terminé. Dans cette recherche, on a montré des figures de la Révolution française dans le Cuisiner, le Voleur, sa Femme et son Amant de Peter Greenaway, selon le point de vue de Marx. Le film va nous montrer des visages éblouissants de la Révolution française, un des événements les plus inspirants pour les artistes et les plus passionnants de l'Histoire. Nous allons voir très brièvement ce qui est arrivé dans la Révolution française pour les peuples et pour l'histoire selon Marx. Ensuite, nous démontrons la figuration de Barthes en lisant les figures dont il parle dans ses Fragments d'un discours amoureux, là où il nous enseigne que derrière ce qui est 1 Marx–Engels , 1976, p. 193 présenté, il existe une figure, mais pas une figure psychologique, mais une figure structurelle (comme la vérité historique ou les personnages-types que nous allons étudier), une figure procurée par un domaine comme langage.2 Mots clés: Révolution française, Karl Marx, le Cuisiner, le Voleur, sa Femme et son Amant, Peter Greenaway, Roland Barthes, Figuration