عنوان پایاننامه
اثر بخشی آموزش مهات حل مساله برنگرش اجتماعی و سلامت روان نوجوانان بزهکار
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2654ع
- تاریخ دفاع
- ۰۱ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- اعظم برهان
- استاد راهنما
- غلامعلی افروز
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر، به بررسی اثربخشی مهارت حل مسئله بر سلامت روان و نگرش اجتماعی دختران بزهکار شهر تهران پرداخته است. در این پژوهش از روش تحقیق آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است. ابزار جمع آوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه حل مسئله، سلامت روان (GHQ) و پرسشنامه نگرش سنج است. جامعه آماری این پژوهش کلیهی دختران بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت شهر تهران بودهاند. نمونه آن 32 نفر از بزهکارانی که کمترین نمرات را گرفتند و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده و در هر گروه آزمایش (16) و گواه (16) نفر جایگزین شدهاند. برای تحلیل داده های گروه آزمایش علاوه بر روش آمار توصیفی، از تحلیل کوواریانس چند متغییری استفاده شد و سطح معنی داری در این تحقیق در متغیر سلامت روان (001/0P <) و نگرش اجتماعی (05/0> P) است. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که آموزش مهارت حل مسئله موجب افزایش سلامت روان، بهبود نگرش اجتماعی و افزایش مهارت حل مسئلهی دختران بزهکار گروه آزمایش میشود. واژه های کلیدی: حل مسئله، سلامت راون، نگرش اجتماعی، بزهکار
- Abstract
- Abstract: The present study aimes at considering the effectiveness of problem solving skill on mental health and social attitude of delinquent females in Tehran. Empirical research-priority scheme and posterior scheme or control group-is used in the investigation. Data is collected via questionnaires on problem solving,mental health and opinion polls. The aim of research is all delinquent females of correctional and rehabilitation center. The statistical sample is a group of 32 people who have gotten poor marks and been chosen by random sampling method. Both control group and experimental group consist 16 people Descriptive statistics, An Analysis of multiv variable variance (monova) Analysis of multi variable variance (monova) was used for expremental group. The significant level of this research is p<0.001 in mental health and p<0.05 in social attitude. The findings suggest that teaching problem solving skill would improve mental health, foster social attitude and increase problem solving skill among experimental group of delinquent females. Key words: problem solving skill, mental health, social attitude, delinquent