شناسایی شایستگی های کارآفرینانه مورد نیاز مدیران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- آموزش وترویج کارآفرینی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 657;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69407
- تاریخ دفاع
- ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- پیمان محمدیارلو
- استاد راهنما
- افسانه باقری
- چکیده
- با توجه به تاثیر و نقش استراتژیک صنعت هوانوردی در رشد و توسعه ی اقتصادی و اجتماعی کشور لازم است تا مدیرانی شایسته که توانمندی های لازم برای به عهده گرفتن نقش ها و مسولیت های سطوح بالای این صنعت را دارا باشند برای تصمیم گیری های اصلی خطوط هوایی کشور انتخاب شوند. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" تنها شرکت هواپیمایی حامل پرچم کشور است که اهمیت انتخاب مدیرانی شایسته برای این سازمان را دوچندان می نماید. اغلب صاحب نظران حوزه هوانوردی کشور بر این باورند که مشکل اصلی این صنعت عدم انتخاب مدیران مناسب برای ریاست شرکت های هواپیمایی به طور کلی و برای هما به طور خاص می باشد (موضوعی که در اغلب مصاحبه های صورت گرفته طی این پژوهش نیز به آن اشاره شده است)؛ در متون بسیاری بر تاثیر شایستگی های کارآفرینانه مدیران بر بهبود عملکرد آنان در سازمان تاکید شده است. در نتیجه شناسایی شایستگی های کارآفرینانه مدیران در شرکت های هواپیمایی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این راستا با بررسی ادبیات موضوع، چارچوب های مختلف شایستگی های کارآفرینانه بررسی شدند و در نهایت چارچوب برینکمن (2007) از لحاظ جامعیت و مقبولیت ارجح تشخیص داده شد و ابعاد آن به عنوان ابعاد اصلی چارچوب شایستگی های کارآفرینانه مورد نیاز مدیران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" برگزیده شد. به منظور بررسی ابعاد (خوشه های سه گانه) شایستگی های کارآفرینانه مدیران در این چارچوب و مؤلفه های این شایستگی ها و شاخص های آنها توسط خبرگان حوزه مطالعاتی، و نیز استخراج مؤلفه ها و شاخص های بدیع مرتبط با موضوع، از روش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان استفاده شد که در نتیجه ضمن تأیید ابعاد، مؤلفه ها، و شاخص های استخراج شده از ادبیات نظری، در این تحقیق بعد مدیریت در حوزه شایستگی های کارکردی و دو بعد مربیگری و روابط اجتماعی در حوزه شایستگی های اجتماعی به چارچوب مورد نظر افزوده شد. واژگانکلیدی: شایستگی، شایستگی های کارآفرینانه، مدیران
- Abstract
- Due to the impact and the strategic role of the aviation industry in the economic and social growth and development of the countries, chooseing high-level mangers and decision makers with the skills necessary to face the challenges of the country's airlines is essential. Given that Iran Air "HOMA" is the only national flag carrier airline in the country, the manager selection for the organization is more crucial. As previous studies highlighted managers have influential effects on the performance and growth of the air lines.Therefore, identifying the competencies that influence their task performance is critically important. Reviewing the literature, different frameworks for organizational managers entrepreneurial competencies have been reviewed and finally Brinkman`s (2007) framework was selected as the theorical framework for this study. This study employed qualitative research method and semi-structured interviews to identify the entrepreneurial competencies of the head and middle managers of Iran Air Company. The results indicated that Brinkman`s (2007) framework can be applied to entrepreneurial competencies of Iran Air managers. Furthermore, this study added three new dimensions including management, coaching and interpersonal relations to the framework. Keywords: competency, entrepreneurial competency, managers