عنوان پایان‌نامه

بهینه سازی عصبی - ژنتیک بدنه چرخ دنده ها با استفاده از منحنی های bEZIER



    دانشجو در تاریخ ۰۷ اسفند ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بهینه سازی عصبی - ژنتیک بدنه چرخ دنده ها با استفاده از منحنی های bEZIER" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1485;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40264
    تاریخ دفاع
    ۰۷ اسفند ۱۳۸۷
    دانشجو
    حامد وهابی
    استاد راهنما
    مسعود شریعت پناهی

    درطراحی چرخدنده‎های انتقال قدرت، ویژگی‎های دندانه‎ها (فرم، ابعاد، صافی سطح و سختی)، براساس معیارهای مشخصی همچون استحکام خمشی دندانه‎ها و تخریب سطحی آن‎ها (pitting) تعیین می‎گردد. این معیارها ضمنا رهنمودهایی را برای طراحی و تحلیل طوقه (rim) چرخدنده ارائه می‎کنند، ولی در خصوص طراحی شکلی (shape design) سایر قسمت‎های چرخدنده از جمله توپی (hub) و پره‎ها (spokes) که در وزن و استحکام خستگی چرخدنده و عملکرد دینامیکی آن (بویژه در سرعت‎های بالا) تاثیر مستقیم دارد، معیار مشخصی ارائه نشده است و طراحی این بخش‎ها عمدتا بصورت تجربی و با استفاده از سطوح مقطع مشخص هندسی و یا نهایتأ بصورت آزمون و خطا صورت می‎گیرد. در این پایان‌نامه ضمن تعریف مساله طراحی فرم بدنه چرخدنده‎ها در قالب یک مساله طراحی بهینه (optimal design) چند هدفه، استفاده از منحنی‎های پارامتری برای تعریف فرم پیچیده سازه متصل کننده توپی و طوقه چرخ پیشنهاد می‎شود. ویژگی اصلی این منحنی‎ها آن است که فرم آن‌ها درتمامی نقاط تابعی از تعداد محدودی گره (node) کنترلی است که باتغییر مختصات این گره‎ها، فرم کلی رویه مذکور تغییر می‎کند. از طریق تعریف مساله فوق در قالب یک مساله بهینه‎سازی چند هدفه، مختصات بهینه گره‎های تعریف کننده فرم هندسی این مقطع از چرخدنده بگونه‎ای بدست می‎آید که ضمن رعایت قیدهای مرتبط با استحکام، تغییر شکل‎های موضعی و ...، توابع هدف مورد نظر کمینه شوند. برای حل این مساله بهینه‎سازی شکلی لازم است ابتدا مدل المان محدود چرخدنده بصورت پارامتری ایجاد شده و تحت بارگذاری مناسب، توزیع تنش و تغییرشکل در ناحیه مورد نظر تعیین گردد. سپس برای کاهش حجم محاسبات مورد نیاز در فرآیند بهینه‎سازی، مدل المان محدود چرخدنده با یک شبکه عصبی چند لایه (MLP) تقریب می‎گردد و در نهایت با کمینه‎سازی توابع هدفی متشکل از وزن، حداکثر تنش معادل و حداکثر تغییر شکل بدنه چرخدنده، فرم بهینه مقطع چرخدنده در ناحیه واقع بین توپی و تاج بدست می‎آید. ضمن اینکه جهت ارزیابی نتایج تحلیل المان محدود، فرم ساده شده‎ای از هندسه بدنه چرخدنده علاوه بر آنالیز المان محدود، بصورت دستی نیز مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج حاصل از این دو آنالیز با هم مقایسه می‎گردند.
    Abstract
    The performance of cylindrical gears, especially those of medium to large sizes, is directly affected by the form and dimensions of the gear blank, including the rim, the hub and the inner part of the gear body. Too thick a rim and/or gear body would add to the weight and inertia of the gear, whereas too thin a rim/body may cause unacceptably large stresses and deformations in the component. We propose a new methodology for reducing the weight of the gear while satisfying its strength and durability requirements. The proposed approach is based on the use of parametric curves to define the geometry of the gear blank and applying a hybrid neuro-genetic optimizer to find optimum values of the shape-defining parameters, in this case the nodes of the Bezier curve. A comprehensive Finite Element model of the gear is employed to study the stresses and deformations throughout the gear and to make sure strength and durability requirements are met. Results of a case study show a further weight reduction of 22.3 to 23.7 percent compared to a traditionally designed gear blank.