بررسی عملکرد کارکردهای اجرایی و حافظه کاری در بزرگسالان ۲۰تا۸۰سال شهر تهران
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 677;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74960;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 677;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74960
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- فرزانه صنیعی نیا
- استاد راهنما
- جواد حاتمی
- چکیده
- هدف از این مطالعه بررسی تغییرات کارکردهای اجرایی و حافظه کاری در گذر از بزرگسالی به سالمندی بود. بدین منظور ??? بزرگسال ( ??? زن و ?? مرد ) ?? تا ?? ساله به صورت نمونه گیری در دسترس از بین بزرگسالان ساکن شهر تهران انتخاب شده و مجموعه آزمون های کامپیوتری کارکردهای اجرایی (PEBL) به منظور ارزیابی عملکرد مؤلفه های کارکردهای اجرایی در بزرگسالان و سالمندان بر روی آنها اجرا شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی جهت کنترل آماری متغیر تحصیلات تحلیل شدند. نتایج نشان داد با افزایش سن نمرات افراد در آزمون های طبقه بندی کارت های ویسکانسین? برج لندن? فراخنای ارقام? بلوک های کرسی? backـN و رنگ واژه ی استروپ به طور معناداری کاهش پیدا کردند. نمرات افراد در آزمون های فراخنای ارقام و برج لندن با جنسیت و آزمون های برج لندن? فراخنای ارقام مستقیم و معکوس? بلوک های کرسی و تعداد صحیح backـ1 با تحصیلات رابطه معنادار داشتند. در مجموع و با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت مؤلفه های کارکردهای اجرایی پیچیده? حافظه کاری و بازداری با افزایش سن دچار کاهش در عملکرد می شوند. بین مؤلفه توجه و کاهش وابسته به سن در این مؤلفه? ارتباط معناداری بدست نیامد. همچنین زنان در آزمون های کارکردهای اجرایی کلامی عملکرد بهتری نسبت به مردان داشتند. عامل تحصیلات نیز یک پیش بین قوی برای عملکرد شناختی بهتر در دوران سالمندی است. کلید واژه ها : کارکردهای اجرایی? حافظه کاری? توجه? بازداری? سالمندی
- Abstract
- The purpose of this study was to investigate the changes of executive functions and working memory in transition from adulthood to old age. For this purpose, 394 adults (295 female and 99 male ) 20 to 80 years old were selected by convenience random sampling procedure among the adults population in Tehran and was performed computerized tests collection of executive functions for assessing the performance on components of executive functions in elderly. Data with use of pearson correlation and hierarchical regression analysis to statistical control of education were analyzed. The results showed that scores in Tower of London, Digit span, Corsi blocks, N-back, Stroop color-word and Wisconsin card sorting tests significantly deteriorated with increasing age. There is no significant relationship between attention and age-related decline in this component. Scores in Digit span and Tower of London tests had significant relationship with gender. Also the relationship between education and scores in Tower of London, Digit span, Corsi blocks and N-back tests was significant. In sum, according to the findings of this research can be concluded there is a clear, age-related decrease in performance on working memory, inhibition and complex tasks. The capacity of working memory is affected most. Women performed better than men on verbal executive functioning tasks. Education is a strong predictor for better cognitive performance during old age. Keywords: executive functioning, working memory, attention, inhibition, old age