عنوان پایان‌نامه

بررسی و مقایسه ی رابطه ی سطوح تحول من و رشد اخلاقی در نوجوانان بزهکار و عادی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی و مقایسه ی رابطه ی سطوح تحول من و رشد اخلاقی در نوجوانان بزهکار و عادی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 650;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71535
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    رضا پورحسین

    هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه¬ی رابطه¬ی سطوح تحوّل من با رشد اخلاق در نوجوانان بزهکار و عادی می¬باشد. بزهکاری نوجوانان یکی از مسائلی است که همواره در مورد آثار سوء آن بر رشد و تحوّل سالم افراد، در بین اندیشمندان این حوزه اتفاق نظر وجود داشته است. پژوهش¬های متعددی به بررسی ویژگی های روانشناختی این افراد و همچنین عوامل روانی- اجتماعی دخیل در بروز بزهکاری پرداخته¬اند. سطوح تحول من و همچنین رشد اخلاقی متغیرهایی هستند که با دربرگرفتن حوزه¬های متعدد رشد، می¬توانند در تبیین علل و پیامد¬های بزهکاری کمک¬کننده باشند. نمونه¬ی پژوهش حاضر شامل 80 نفر از نوجوانان بزهکار که به صورت تصادفی و همچنین 80 نفر از نوجوانان عادی که از طریق روش نمونه گیری خوشه¬ای انتخاب شده¬اند، می¬باشد. در پژوهش حاضر برای سنجش تحول من و رشد اخلاق از دو آزمون جملات ناتمام لووینگر و رشد استدلال اخلاقی رست استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان می¬دهد که سطوح تحول من در نوجوانان عادی برخلاف نوجوانان بزهکار ، بطور معناداری رشد اخلاقی را پیش بینی می¬کند(P?0.00). همچنین آزمون Z فیشر برای مقایسه همبستگی بین تحول من و رشد اخلاقی در دو گروه عادی و بزهکار معنادار شد. علاوه براین نتایج آزمونt مستقل و U من ویتنی برای مقایسه میانگین¬های دو گروه در تحول من و رشد اخلاقی نتایج معناداری را نشان داد. در نهایت نیز آزمون همبستگی بین سن با تحول من و رشد اخلاقی در دو گروه، رابطه¬ی معناداری را بین سن و رشد اخلاقی در نوجوانان عادی نشان داد، ولی سایر روابط معنادار نشد. کلمات کلیدی: تحوّل من، تحوّل و رشد اخلاقی، نوجوانان بزهکار، نوجوانان عادی، دانش¬آموزان
    Abstract
    the purpose of this study is Investigation and comparison of the relationship between levels of ego development and moral development among delinquent and normal adolescents. Adolescents’ delinquency is one of the issues that has always been associated with bad effects on normal development. Several studies have investigated psychological aspects of this issue and also psycho-social factors which its effect on emerging of delinquency. Ego development stages and moral development are variables that by encompassing of several area of development, can help us explain the causes and effects of delinquency. Sample of this research included eighty persons from delinquent adolescents and eighty persons of normal adolescents who were selected through accidental sampling. In this research for measuring Ego development and Moral development, Loevinger sentence completion test and Rest definition issues test was used. The results of regression analyses showed that stages of ego development in normal adolescents in contrast to delinquent adolescents, significantly predicted moral development (P?0.00). Also Fisher Z test for comparison of correlation between levels of ego development and moral development in two normal and delinquent groups was significant. Furthermore, results of independent sample t test and U man-witny test for comparison of means of two groups in ego development and moral development showed significant differences. Key words: ego development, moral development ,delinquent adolescents, normal adolescents, students