عنوان پایاننامه
تبیین و نقد برهان اختفای الهی
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70253;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002064
- تاریخ دفاع
- ۲۳ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- نرگس سادات مرتضوی شاهرودی
- استاد راهنما
- محمد محمدرضائی
- چکیده
- یکی از مسائلی که امروزه برخی از متفکران غربی به عنوان دلیلی بر انکار وجود خداوند بدان تمسک می¬جویند، مسأله پنهان بودن الهی است. اساساً این متفکران برای انکار وجود و حضور خداوند در هستی به دو دلیل عمده استناد می¬کنند: 1. وجود شرور در جهان؛ 2. پنهان بودن خداوند. از نگاه آن¬ها مسأله شر و مسأله اختفای الهی، در تضاد با وجود خدای قادر مطلق، عالم، خیرخواه و مهربان است؛ لذا «اختفای الهی» همانند «شر» به عنوان جدی¬ترین ایراد به فرضیه وجود خدا تلقی شده است. در صورت رواج این باور که خداوند، موهوم و غیر واقعی است، دیدگاه¬ها، اخلاقیات و اعمال افراد مختلف، سمت و سویی در جهت تحقق ایده¬های زیان¬بار و گاه منفعت¬طلبانه ایشان می¬گیرد؛ از این رو پایان¬نامه حاضر بر آن است که برهان اختفای الهی را به جهت اهمیت و جایگاه ویژه¬ای که از این لحاظ در حوزه فلسفه دین دارد، مورد بررسی و نقد قرار دهد. دلایلی که مدافعان برهان اختفا مطرح می¬کنند، اغلب شامل این مطلب است که اگر خدا وجود داشت، خود را مخفی نمی¬کرد و به دنبال آن، بی¬اعتقادی به وجود نمی¬آمد: 1. اگر خدایی وجود داشته باشد، او خدایی کاملاً مهربان است. 2. اگر خدای کاملاً مهربانی وجود داشته باشد، منطقاً بی¬ایمانی و بی¬اعتقادی به وجود نمی¬آید. 3. بی¬ایمانی و بی¬اعتقادی منطقی وجود دارد. 4. هیچ خدای کاملاً مهربانی وجود ندارد. 5. در نتیجه خدایی وجود ندارد. برهان اختفای الهی با انتقادات جدی از سوی برخی از متفکران خداباور رو به رو است (انتقادات منطقی و مبتنی بر نظریه عدل الهی (تئودیسه)). نگارنده نیز به منظور مردود نمودن این برهان انتقاداتی را در نظر گرفته است؛ شامل: 1. نقد مبانی این برهان؛ با توجه به این¬که نظریه اختفای الهی از حیث وجودشناسی و معرفت-شناسی مبتنی بر «اصالت ماده» و «اصالت حس» است، با نقد و به چالش کشیدن این مبانی، از اساس فرو خواهد ریخت. 2. نقدهای برخاسته از عرفان و مبتنی بر تبیینی که عرفا از حضور خداوند در عالم هستی ارائه می¬دهند. 3. نفی عقلانی جسمانیت از خداوند و به دنبال آن، عدم امکان ادراک حسی او. 4. اثبات معلولیت جهان و قوام حضوری عالم به خدای غنی مطلق. 5. براهین عقلی بر اثبات حضور غیرجسمانی خداوند در عالم. پایان¬نامه حاضر در نهایت چنین نتیجه¬گیری نموده که برهان مذکور از حجیت لازم برخوردار نخواهد بود.
- Abstract
- Abstract One of the things that today some Western thinkers recourse to it as a reason for denying the existence of God is the problem of Divine Hiddenness. Basically, these thinkers to denying the existence and presence of God cite two main reasons: 1. the existence of evil in the world; 2. Hiding of God. From the perspective of them, the problem of evil and problem of Divine Hiddenness are conflicting with existence of the Omnipotent, Omniscient, benevolent and kind God. So, "hiddenness of God" like "evil" is considered as the most serious and dangerous objection to the hypothesis of the existence of God. If this belief that God is imaginary or unreal promotes, then visions , ethics and deeds of different peoples will go towards realization of their harmful ideas or even self-benefits. So the present thesis reviews the hiddenness argument in order to the importance and special place of it in the field of philosophy of religion. The reasons that the advocate of this theory discuss, often include the subject that if God existed, did not hide him and then, non-belief dos not occur. A detailed explanation of the argument is as follows: 1. If there is a God, he is perfectly loving. 2. If a perfectly loving God exists, reasonable non-belief does not occur. 3. Reasonable non-belief does occur. 4. No perfectly loving God exists. 5. Therefore: there is no God. Divine Hiddenness argument faces to serious criticism by some theistic thinkers (reasonable criticisms in the base of theory of divine justice (theodicy). The author also in order to failing this argument considers some criticisms that include of: 1. Criticize the basics of this argument: The theory of Divine Hiddenness that ontologically and epistemologically base on the Materialism and sensualism, with criticizing and challenging this bases, foundationally will collapse. 2. criticisms arise from mysticism and base on the explanation that mystics provide about presence of God in the universe. 3. denying Intellectual the materiality of God and followe lack of sensory perception of God. 4. Proving the effecting of the world and the universe presence consistency by the rich absolute God. 5. The rational arguments to prove God’s non-physical presence in the world. The final result of this thesis is that the Divine Hiddenness argument is not true. Key words: God, the argument from Divine Hiddenness, hiding, the presence, the absence of God, criticism, sensuality.