عنوان پایان‌نامه

بررسی شاخص‌های فنی، اقتصادی، اجرایی و مدیریتی سیستم سازه‌های فضاکار شبکه‌ای مختلط در مقایسه با سیستم‌های پیش‌ساخته پس کشیده بتنی (سگمنتال) برای پل‌های چند دهانه‌ی متعارف




    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2256;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77009;کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2256;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77009
    تاریخ دفاع
    ۲۹ دی ۱۳۹۴
    دانشجو
    هاجر اسکندر
    استاد راهنما
    شاهرخ مالک

    طی مطالعات پیشین در زمینه ایده کاربرد سازه های فضاکار اسکلتی مختلط با بتن فوقانی در سازه عرشه و پایه های پل ها نشان داده شده است که بهره گیری از این سیستم سازه ای برای عرشه پل ها منجر به کاهش قابل ملاحظه مصالح مصرفی (فولاد و بتن) و در نتیجه کاهش هزینه مصالح و کاهش تخریب در محیط زیست می گردد. علاوه براین، کاهش وزن عرشه پل، علاوه بر تسهیل عملیات حمل و نصب، منجر به کاهش قابل ملاحظه پاسخ پایه ها و کوله های پل به آثار ناشی از زلزله خواهد گردید. درجه نامعینی قابل اعتنای سازه فضاکار، مقاومت در مقابل گسیختگی پیشرونده، ذخیره مقاومتی و همچنین توزیع عرضی مطلوب بارهای زنده، از مزایای دیگر این سیستم به شمار می روند. از سوی دیگر، ایجاد امکان تولید صنعتی مدول های در خور پیش سازی و تولید انبوه، امکان اعمال روش های مدیریت تولید، مدیریت کیفیت فراگیر و تحقیق در عملیات را در تولید انبوه در جهت کاهش هزینه و زمان و ارتقاء کیفیت فراهم می سازد. ازنکات حائز اهمیت دیگر، سهولت برچیدن، امکان بهره برداری مجدد از اعضا و اجزای پل (پس از بازرسی فنی) یا بازیافت مصالح خواهد بود. در پایان نامه حاضر، موارد اصلی در زمینه تکنولوژی ساخت این گونه پل ها و جزئیات اجرایی مربوطه شامل جزئیات اتصالات، نحوه اجرای کف مختلط و نحوه ی بافت و نصب و تثبیت سازه فضاکار مورد تأکید قرار داده شده است. همچنین برای پل های چند دهانه ی متعارف، مقایسه فنی و اقتصادی سیستم پیشنهادی با سیستم ساخت پل های پیش ساخته پس کشیده ی جعبه ای بتن آرمه از جنبه های سرمایه گذاری اولیه، زمان و هزینه ساخت کارخانه ای، زمان و هزینه حمل، تجهیزات نصب، هزینه و زمان نصب در محل و بررسی مسائل ویژه ی مدیریت ساخت این پروژه ها به عمل آمده است.
    Abstract
    In previous studies on the concepts of composite space frame structures it has been shown that the use of this structural system for bridge decks lead to a significant reduction in material consumption (steel, concrete) and thus reducing the cost of materials and reduce degradation in the environment. In addition, lighter deck will lead to faster and easier construction and also will result in lower response of bridge piers and abutments under the action of earthquakes. The considerable degree of indeteminency of space structures leads to a good resistance to progressive failure. Restoring strength and good lateral distribution of live load, are other advantages of this system. On the other hand, the possibility of industrial production of pre-fabricated modules, leads to the possibility of applying methods of production management, total quality management and operational research in decreasing costs and time and improving the quality. Other interesting advantages are ease of deconstruction, possibility of reuse of members (after inspection) or recycling of the materials. In this study the main issues concerning the construction technology for these bridges including the construction details, connection details, erection methods of the composite deck have been verified. In addition technical and economical comparison of the proposed system compared with the prefabricated post-tensioned segmental concrete box bridges have been investigated in terms of the life cycle costs, time and initial expenditure for the construction of the factory, time and cost of transportation, installation of equipment, time and cost of on-site assembly and erection and specific aspects of the construction management of such projects. Keywords: space structures, double layer grid, composite deck, segmental bridges, construction engineering and management