خوشه بندی سیستم های مدیریت کیفیت با استفاده از رویکرد علم سنجی
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تولید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76228;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76228
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- نرجس یوسفی کوپائی
- استاد راهنما
- محمد رضا صادقی مقدم
- چکیده
- اهمیت کیفیت در دهه های اخیر از یک طرف پیشگامان کیفیت را بر آن داشته است تا ابزارهای متنوعی در بهبود مستمر سازمان ها ارائه نموده و از طرف دیگر سازمان ها را نیز به منظور افزایش توان رقابتی خود پیاده-سازی ابزارها و سیستم مدیریت کیفیت را در دستور کار خود قرار دهند. متغیرهای داخلی و خارجی بسیاری بر سطح کیفیت یک سازمان اثر گذاراند. در همین راستا جدای از نوع سازمان، صنعت و محیط، ابزارها، روش ها و سیستم های بسیاری برای بهبود سطح کیفیت در سازمان ها ارائه شده است. این تنوع چالش جدیدی پیش روی سازمان ها به خصوص مدیران عالی قرار داده است. انتخاب سیستمی درخور سازمان که نتنها بتواند توان رقابتی سازمان را افزایش دهد و بلکه نیل به اهداف بلند مدت سازمانی را تسهیل نماید، نیاز به شناسایی دقیق سیستم های کیفیت دارد. اما تنوع این سیستم ها کار را برای مدیران عالی بسیار دشوار نموده است. تا کنون پژوهش جامعی که تمامی سیستم های مدیریت کیفیت را مورد مطالعه قرار دهد، صورت نگرفته است؛ حال آنکه این نیاز به شدت احساس می شود. چراکه مدیران زمان کافی برای مطالعه تمامی سیستم ها و ابزارهای کیفیت را ندارند و این مسئله گاه باعث اتلاف هزینه، زمان و دوباره کاری می گردد؛ چراکه گاه ابزارها و سیستم های مدیریت کیفیت بر وجه مشترکی تمرکز دارند. از این رو، هدف از این پژوهش شناسایی سیستم های مدیریت کیفیت و ارائه مدلی که بتوان بر اساس آن سیستم های مدیریت کیفیت را بر اساس معیارهایی، دسته بندی نمود. برای این منظور از روش متن کاوی در علم سنجی استفاده گردید. روش متن کاوی در شاخه علم سنجی به عنوان یکی از روش های نوین در طبقه بندی متون ساختار نیافته و یا نیمه ساختاریافته است.
- Abstract
- Quality improvement is a fundamental change which emphasize increasing efficiency of an organization to achieve its quality goals in all levels and processes. The importance of improvement quality for organizations results in proposing some models in order to create standards and functional activities to improve the efficiency of quality of processes. These standards are named as quality management systems which are aimed to increase the performance of units. The most famous quality management systems are Iso family, value engineering, business process re-engineering, total quality management, six sigma, five S, excellence models, etc. Nowadays most of the organizations especially in Iran implement one or some of these systems and sometimes it causes reworking processes and wasting energy because most of the managers are not educated adequately to select the best one for their organizations. Hence, it would be a new challenge for managers to select the most appropriate systems for their organization. By this we war, in this article we try to study the effects of implementation of each systems and compare the results of each of them in order to determine a framework to clustering all systems. In this article, firstly, we propose a primary model and by use of questionnaire, we determine the rate of effects of systems on five functions of organizations and then by applying the C-mean clustering method (one of the methods of fuzzy clustering) all systems will be clustered. Accordingly, a model will be determined to identify the overlap and discriminate points of systems and some solutions will suggest.