بررسی و مطالعه تاثیر مولفه های معماری بر نگرش و وابستگی برند(مطالعه موردی: مراکز خرید استان تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 538;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72219;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 538;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72219
- تاریخ دفاع
- ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
- دانشجو
- سروناز جهانگیری
- چکیده
- وفاداری به برند یکی از مزایای مهم رقابتی برای شرکتها محسوب میشود. با توجه به اینکه رضایت همیشه منجر به وفاداری نمیشود و تعدیلکنندههایی بین این دو مانند وابستگی به برند وجود دارد. پژوهش حاضر سعی نموده به سؤال اصلی پژوهش "تا چه اندازه، مؤلفههای معماری (فرم، فضا، نظم، رنگ) بر نگرش و وابستگی برند مخاطبان تأثیر میگذارد؟" پاسخ دهد. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی و کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را افرادی تشکیل میدهند که از مراکز خرید در شهر تهران خرید میکنند و نسبت به آن وفادار هستند. از روش نمونهگیری مقدار در دسترس استفادهشده است. بر این اساس 150 پرسشنامه پخش گردید که از آن مقدار 100 پرسشنامه جمعآوری شد. درنهایت دادهها با استفاده از نرمافزارهای لیزرل و اس پی اس اس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از رگرسیون و مدل معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) استفادهشده است. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای معماری همچون فرم، فضا، نظم و رنگبر روی لذت خرید و وابستگی به برند تأثیر مثبت دارند و محیط نسبت به این دو تأثیر کمتری بر نگرش و وابستگی برند مخاطبان داشته است. همچنین مشخص شد لذت خرید نقش متغیر میانجی بین مؤلفههای معماری و بر نگرش و وابستگی برند مخاطبان را بازی میکند.
- Abstract
- The purpose of this paper is to Survey and study the impact of architectural parameters on shopping which dependent on the attitude of the audience and noted the challenges of branding and design communication. The desirability of contacts in selected shopping centers are amazing architecture and valid Brands. There is a mental and spiritual movement in the minds of consumers, customers, shareholders, employees and users. Architectural components alongside their social nature and If successful brand affiliation and attitude and that of the community to have a sense of belonging and ownership and Brand it as their own. In many markets, specifically, to brand identity for a product, create and link them to specific groups of the population, In today's world and the spread of information as an update and The decision taken by the organization to be evaluated.