عنوان پایاننامه
بررسی رابطه بین ارزشهای فرهنگی و مصرف متظاهرانه در ایران: مطالعه موردی در صنعت گوشی همراه
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 771;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72611;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 771;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72611
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- هلیا افتخاری
- چکیده
- در تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین ارزشهای فرهنگی وگرایش به مصرف متظاهرانه در صنعت گوشیهای همراه لوکس پرداخته ایم. به این منظور از مدل ارزشهای بنیادین شوارتز برای بررسی ارزشهای فرهنگی و از مقیاس اکاس برای سنجش مصرف متظاهرانه استفاده شده است. هدف این پژوهش مطالعه رابطه ارزشهای فرهنگی ومصرف متظاهرانه و ارائه مدلی برای تبیین تأثیر ارزشهای فرهنگی بر مصرف تظاهری میباشد. با توجه به مشکلات و مسائل برای انجام تحقیق، محقق مطالعات خود را در شهر تهران و با استفاده از نمونه 301 نفری به اجرا در آورده و نتایج به دست آمده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد مصرف متظاهرانه گوشیهای همراه لوکس با گشودگی در برابر تغییرات آنها رابطه نداشته و با تعالی خویش ومحافظه کاری رابطه عکس دارد. از سوی دیگر مصرف متظاهرانه با تقویت خویش در مصرف کنندگان متظاهرانه گوشیهای همراه لوکس رابطه معنا داری داشته است. این نتایج همچنین نشان داد که افراد برای نشان دادن موفقیت، قدرت و لذت طلبی بیشتر تمایل به این نوع مصرف دارند. در نهایت نتایج تحقیق نشان داد که بین گرایش به مصرف گوشیهای همراه لوکس مصرف کنندگان و ارزشهای فرهنگی آنها رابطه معناداری وجود دارد و مدل تحقیق نیز تأیید شد.
- Abstract
- In this research, Schwartz’(2012) Basic Human Value model and Ocass conspicuous consumption scale were used to study the cultural value and consumers’ tendency to conspicuous consumption. The aim of this study is to test a model that investigate the influence of cultural value on consumers’ tendency to conspicuous consumption. This research is conducted in the cellphone industry. The data were gathered through 302 samples. A self-administrated questionnaire was used to collect data from the consumers of luxury cellphone in Tehran region of Iran. Result has shown conspicuous consumption and self-enhancement in consumers to be significantly related and also conspicuous consumption has significant negative relationship with self- transcendent and openness to change. Conservation and conspicuous consumption are not related. Finally the research’s proposed model was confirmed.