عنوان پایاننامه
بررسی بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - آموزش کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 7011;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76175;کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 7011;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76175
- تاریخ دفاع
- ۱۴ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- ستاره حاجی عابدینی
- استاد راهنما
- سیدحمید موحدمحمدی
- چکیده
- چکیده امروزه، اکثر تلاش ها در آموزش عالی بر روی مهارت های شناختی متمرکز شده است؛ اما در دانشگاه ها، دانشجویانی هستند که علی رغم برخورداری از این مهارت ها، پیشرفت تحصیلی ناموفقی دارند. پیشرفت و رشد واقعی یک دانش آموخته، منوط به برخورداری از هردو زمینه، یعنی هوش شناختی و هوش هیجانی است. هوش هیجانی یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت افراد در شرایط مختلف کاری و درسی می باشد و محققان زیادی به این مقوله پرداخته اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی میباشد . تحقیق حاضر از نوع همبستگی است. در این پژوهش مولفه های هوش هیجانی به عنوان متغیر پیش بین (مستقل) و پیشرفت تحصیلی به عنوان متغیر ملاک (وابسته) درنظر گرفته شده اند. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دو پردیس کرج و ابوریحان در سال تحصیلی 94-93 تشکیل میدهند. نمونه تحقیق شامل 320 نفر از دانشجویان دختر و پسر است که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند.کلیه آزمودنی های پژوهش با پرسش نامه هوش هیجانی بار-ان مورد سنجش واقع شدند و میانگین معدل کل دانشجویان به عنوان عامل سنجش پیشرفت تحصیلی مد نظر قرار گرفت. این ابزار از لحاظ روان سنجی ، دارای اعتبار و پایایی مطلوبی است. داده های جمع آوری شده با روش آمار استنباطی ، ضریب همبستگی جزیی و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی ومولفه های آن با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد و هوش هیجانی توانایی تبیین پیشرفت تحصیلی را دارد. واژه های کلیدی: هوش هیجانی- پیشرفت تحصیلی- معدل داشجویان- هوش شناختی- عزت نفس
- Abstract
- Abstract Nowadays, we mostly concern the cognitive skills in higher education. However, there are university students who don’t have enough academic achievement despite acquiring these skills. Real achievement and development of an educated person depends on both areas, namely, IQ and EQ. EQ is amongst the most important factors in the progress of people in different academic and business situations. The present research tries to find the relationship between IQ and EQ on one hand and the academic achievement on the other. Present research uses a correlational method. This survey considers the EQ factors as the independent variable and the academic achievement as the criterion (dependent) variable. Our statistical population was all MA students in Karaj and Aboreyhan universities in 2014. They were 320 female and male students randomly chosen. All subjects took the Bar-n EQ questionnaire and the overall averages of the students were used as the assessment tool for academic achievement. This questionnaire has an acceptable psychological reliability and validity. The collected data were analyzed with inferential statistics, minor correlation coefficient, and Pearson’s correlation coefficient methods. The result proved that there is a meaningful positive relationship between the EQ and its elements and academic achievement, and that the EQ is able to determine the academic achievement. Key words: Emotional Quotient – academic achievement – Average