عنوان پایاننامه
بررسی الگوی توسعه صلاحیتهای حرفه ای در فرایند آموزشی اعضاء هیئت علمی دانشکده های کشاورزی استان آذربایجان غربی
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - آموزش کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 6680;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76431;کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 6680;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76431
- تاریخ دفاع
- ۲۲ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- هاجر زارعی
- استاد راهنما
- سیدیوسف حجازی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر بررسی الگویی برای توسعه صلاحیت¬های حرفه¬ای اعضای هیئت¬علمی دانشکده های کشاورزی آذربایجان غربی است. در این تحقیق به دلیل محدودیت زمانی از راهبرد پیمایشی استفاده گردیده است و از لحاظ زمانی از نوع پژوهش های تک مقطعی می¬باشد و همچنین به دنبال شناسایی و یافتن الگویی مناسب وتأثیرگذار در فرایند توسعه حرفه ای بوده¬ایم، بنابراین ازنوع اکتشافی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیئت¬علمی دانشکده¬های کشاورزی آذربایجان غربی تشکیل می¬دهند، که جمع¬آوری اطلاعات درآن از طریق پرسشنامه وبه وسیله روش تصادفی ساده انجام شد. در این پژوهش برای تعیین روایی(اعتبار) پرسشنامه از دو روش استفاده شد. زمان طراحی پرسشنامه، از نظر خبرگان و کمیته پایان نامه روش روایی صوری انجام شد. بعداز اطمینان از روایی صوری و بعد از گرد آوری داده های تحقیق از روش روایی سازه با کمک تحلیل مؤلفه های اصلی(PCA) و سپس تحلیل عاملی تأییدی روایی پرسشنامه مورد بررسی قرار می¬گیرد. برای بررسی پایایی و همسانی درونی گویه¬های پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون tمستقل و تحلیل¬عاملی تأییدی مرتبه دوم و به¬کارگیری مدل سلسله¬ مراتبی نشان دادکه صلاحیت¬های موردنظرتحقیق، نقش مهمی در توسعه حرفه¬ای آموزشگران کشاورزی دارند و بین ترتیب اهمیت و ترتیب به¬کارگیری مؤلفه های تدریس از دیدگاه اعضای هیئت¬علمی تفاوت معناداری وجود دارد. در شرایط مطلوب ازدیدگاه اعضای هیأت¬علمی موردمطالعه به ترتیب مؤلفه¬های ارزشیابی، ارائه درس، مهارت¬های عمومی، طراحی برنامه درسی واصول تدریس ویادگیری بیش¬ترین نقش راایفامی¬کنند. هم¬چنین نتایج تحلیل سلسله مراتبی برای بررسی نقش مؤلفه¬های صلاحیت¬های حرفه¬ای درتبیین توسعه صلاحیت¬های حرفه¬ای درشرایط واقعی نشان داد که به ترتیب مؤلفه¬های ارائه درس، ارزشیابی، اصول تدریس ویادگیری، طراحی برنامه درسی و مهارت¬های عمومی، بیش¬ترین نقش رادارند .به¬طورکلی، یافته¬های پژوهش ضرورت گذر از وضعیت موجود به مطلوب را به نحو روشنی نشان داد .
- Abstract
- Investigation of a model to develop professional competences among agricultural faculty members into educational process was the main purpose in this study. The research was conducted based on the model of Ghimir (2011) in a cross-sectional survey. Population of this study have been faculty of West Azarbaijan Universities. Questionnaire was used to collect data among faculty members.Validity of questionnaire was done in two multiple methods that include the face validity by ex-perts and the construct validity was analyzed by principal component analysis (PCA) and then confirmatory factor analysis. Cronbach's al-pha and the composite reliability were used to examine the reliability and the internal consistency of the questionnaire. Independent sample t-test, the second order factor analysis and hierarchical component model (HCM) were used as statistical techniques in this investigation. The re-sults indicated that professional competencies influence the professional development of agricultural instructors at the university level. Also, there is significant difference between the understanding of the im-portance and application of professional competencies among faculty of West Azarbaijan Universities. Under optimum conditions the com-ponents of the evaluation, presentation, general skills, curriculum de-sign and principles of teaching and learning have played the most im-portant role professional competencies based on comments of faculty members studied. In addition, the result of hierarchical component model showed that there was the different ranking under real conditions and respectively presentation, the evaluation, principles of teaching and learning, curriculum design and general skills have played the most im-portant role professional competencies. Furthermore, the results of this research have given learning time to each professional competencies that some of competences obtained pre-service and some of them gain in-service. Therefore, effective training pro