عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش باور به خود کارآمدی تدریس در دستاوردهای شناختی آموزشگران کشاورزی(مورد مطالعه:مراکز آموزش عالی علمی-کاربردی کشاورزی)



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش باور به خود کارآمدی تدریس در دستاوردهای شناختی آموزشگران کشاورزی(مورد مطالعه:مراکز آموزش عالی علمی-کاربردی کشاورزی)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 6811
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    امیر علم بیگی

    هدف از این مطالعه بررسی نقش باور به خودکارآمدی تدریس در دستاوردهای شناختی آموزشگران کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را 210 نفر از آموزشگران مراکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی استان تهران و البرز تشکیل می‌دهند. حجم نمونه مورد نیاز با استفاده از فرمول تصحیح جامعه معین 130 نفر از آموزشگران مراکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی استان تهران و البرز به صورت انتساب متناسب تعیین گردید، که به روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه¬ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود. که روایی آن به سه صورت صوری، سازه و تشخیصی مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با نرم‌افزارهای SPSS22و PLS3 انجام شد. نتایج نشان داد بین راهبردهای تدریس و ابعاد خودکارآمدی تدریس رابطه معناداری وجود دارد، بین اندیشه توأم با عمل در تدریس و ابعاد خودکارآمدی تدریس رابطه معناداری وجود دارد، بین ابعاد خودکارآمدی تدریس و احساس مثبت از تدریس رابطه معناداری وجود دارد، بین ابعاد خودکارآمدی تدریس و فرسودگی شغلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد خودکارآمدی تدریس رابطه بین راهبردهای تدریس و رضایت شغلی و رابطه بین راهبردهای تدریس و احساس مثبت از تدریس و رابطه بین اندیشه توأم با عمل در تدریس و احساس مثبت از تدریس را میانجی‌گری می‏کند. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد، داشتن فعالیت های تدریس (راهبردهای تدریس و اندیشه توأم با عمل) سبب خودکارآمدی تدریس آموزشگران شده و از طریق آن سبب دستاوردهای شناختی مثبتی چون، کاهش فرسودگی شغلی، افزایش احساس مثبت از تدریس و رضایت شغلی می‏گردد.
    Abstract
    The main aim of this quantitative empirical research was to investigating the role of teaching self-efficacy in cognitive achievements of agricultural teachers. The Statistical population was consisted of teachers who are employed in agricultural higher education institutes of applied sciences centers located in Tehran and Alborz Provinces(N=210). According to finite correction population (FPC), formula 130 of them were selected and distributed stratified simple random sampling method has been applied. The data collection instrument was a questionnaire. The three validity methods including face validity, construct as well as discriminant validity were employed to determine its validity. Along with Cronbach's alpha was computed and satisfied amounts illustrated acceptable reliability. Data analysis was conducted in two parts: descriptive and inferential and statistical software were SPSS22 and PLS3. Results showed a significant relationship between teaching strategies and teaching self-efficacy dimension. Also between teaching praxis and teaching self-efficacy dimensions, significant relationship is considerable. There are a significant correlation between positive feeling, job burnout and teaching self- efficacy. Also revealed that teaching self- efficacy mediate the relation between teaching strategies and job satisfaction and between teaching strategies and positive feeling. Along with teaching self- efficacy mediate the relation between Teaching praxis and positive feeling. Overall results showed that the teaching skills including teaching strategies and praxis could results in teaching self-efficacy and it can be fruited in positive cognitive outcomes including job burnout alleviation, increasing positive feeling and job satisfaction.