عنوان پایاننامه
بررسی مدل شخصیت هگزاکو بر ارزشهای مادی گرایانه مصرف کننده با میانجی گری سبک دلبستگی مضطرب
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71023
- تاریخ دفاع
- ۲۱ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- سهیل پسران حاجی عباسی
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- برای مشخص ساختن درونمایهی پیامهای بازاریابی اثربخش با اتکا بر مدل طراحی پیام بر مبنای تقسیمبندی شخصیتی (MDPS) باید چهار مرحله را طی نمود تا از یک صفت شخصیتی متمایزکنندهی بخش بازار موردنظر از سایر بخشهای بازار به یک درونمایهی مرتبط با شخصیت مصرفکننده دستیابیم. درصورتیکه صفت اهمیت زیبایی گرایی دیداری کالا-به مفهوم اهمیتی که زیبایی دیداری یک کالا برای مصرفکننده دارد- صفت شخصیتی آغازین باشد، در مرحلهی دوم مدل طراحی پیام بر مبنای تقسیمبندی شخصیتی (MDPS) باید صفات شخصیتی انتزاعیتر که بر اهمیت زیبایی گرایی دیداری کالا اثر معنادار دارند شناسایی شوند. ازاینرو هدف اصلی این پژوهش تبیین تأثیر شش عامل شخصیت بر اهمیت زیبایی گرایی دیداری کالا با میانجیگری ارزشهای مادی گرایانه-موفقیت است. متغیرهای این پژوهش شامل سازگاری، پیروی از وجدان، تهییجپذیری، برونگرایی، صداقت، تمایل به تجربه، اهمیت زیبایی گرایی دیداری کالا و ارزشهای مادی گرایانه-موفقیت هستند. جامعهی آماری پژوهش خریداران تهرانی 18 سال به بالا هستند و نمونهگیری تصادفی خوشهای و تصادفی سامانمند مورداستفاده قرارگرفته است. دادهها با استفاده از پرسشنامهی خودپاسخ جمعآوری و با استفاده از فن مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفتهاند. از نتایج معنادار میتوان به رابطهی مثبت برونگرایی و منفی صداقت با ارزشهای مادی گرایانه، رابطهی مثبت تمایل به تجربه، برونگرایی، سازگاری و پیروی از وجدان و رابطهی منفی صداقت با اهمیت زیبایی گرایی دیداری کالا و رابطهی مثبت ارزشهای مادی گرایانه و اهمیت زیبایی گرایی دیداری کالا اشاره نمود. درنهایت با استفاده از فن تحلیل خوشهای مشخص شد که بازار هدف دارای دو بخش مجزا با نیمرخ روانشناختی متفاوت است که مستلزم استراتژیهای متفاوتی برای دستیابی به حداکثر اثربخشی درزمینهی پاسخگویی به نیازهای زیباییشناختی مصرفکننده هستند.
- Abstract
- ندارد