عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی دوره های آموزشی آزاد کارآفرینی دانشگاه کردستان



    دانشجو در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر بخشی دوره های آموزشی آزاد کارآفرینی دانشگاه کردستان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2383
    تاریخ دفاع
    ۱۳ آبان ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    میترا عزتی

    چکیده تأمل در وضعیت اقتصادی و روند مراحل توسعه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه که به موضوع کارآفرینی توجه نموده‌اند، نشانگر آن است که این کشورها توانسته‌اند به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی دست یابند و یا حداقل بحران¬های پیش‌آمده را به سلامت پشت سر گذاشته و بحران‌هایی که وقوع آنها را در آینده پیش‌بینی می‌کردند را مهار نمایند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دوره های آزاد کارآفرینی در دانشگاه کردستان بوده است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی – پیمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه شرکت کننده گان در دوره های آزاد کارآفرینی در طی سالهای 1392تا 1394 بوده که بالغ بر 460 نفر بوده اند و از بین آنها با روش نمونه گیری تصادفی ساده 170 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. در این تحقیق برای شناسایی اثربخشی دوره ها بر اساس مدل کرک پاتریک از ابزار پرسشنامه اثربخشی دوره های آموزشی استفاده شده است. سوالات پرسشنامه ها به شکل بسته پاسخ طراحی شده و هر یک از سوالات آن به صورت پنج گزینه ای و بر اساس مقیاس لیکرت امتیاز بندی شده اند. در این تحقیق برای تعیین روایی از روش محتوایی و صوری استفاده شده که مورد تأیید اساتید راهنما، مشاور و متخصصصان مدیریت و کارآفرینی بوده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه ار آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آن 87/0 بوده است. در مجموع در حدود 200 پرسشنامه در بین اعضای نمونه توزیع شد و در حدود 170 پرسشنامه برگشت داده شد. با توجه به اینکه دامنه نمره گذاری¬ گویه ها از 1 تا 5 می باشد از آزمون t تک متغیره برای مقایسه میانگین حاصل از مولفه ها و میانگین فرضی نمونه، جهت معناداری استفاده شده است. نتایج نشان داد که میزان اثربخشی آموزشی سطوح " واکنش" ، " یادگیری"، رفتار و " نتایج" دوره های آموزشی کارآفرینی در حد"مطلوب" ارزیابی شده است. با توجه به نتایج آزمون t نشان داده شد که بین دو گروه زنان و مردان در مؤلفه سطح واکنش تفاوت معناداری وجود دارد و واکنش شرکت کننده گان مرد به دوره های آموزشی مطلوبتر بوده است. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) نشان داد که بین گروه های سنی و سطوح سابقه شغلی کارکنان مختلف از لحاظ مؤلفه های الگوی کرک پاتریک(سطح واکنش،سطح یادگیری، سطح رفتار و سطح نتایج) تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین بیشترین درصد نظرات پاسخ گویان درباره راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت اثربخشی دوره های آموزشی آزاد کارآفرینی دانشگاه کردستان، مربوط به مقوله "نیاز سنجی آموزشی درست" ،"هم سطح بودن شرکت کنندگان در کلاس های آموزشی از نظر سطح دانش " ، " افزایش تعداد دوره¬های آموزشی " و "محتوای دوره¬های آموزشی مناسب و منطبق با شغل افراد" بوده است. واژه های کلیدی: آموزش، اثربخشی، اثربخشی آموزشی، دوره های آموزش کارآفرینی، مدل کرک پاتریک.
    Abstract
    Abstract Reflecting on the economic situation and the development of advanced and developing countries that have considered the issue of entrepreneurship, indicates that these countries have been able to achieve substantial progress in economic and social fields, or at least ongoing Bhran¬Hay to the health of The crises that have occurred in the past and anticipate the future of their control. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of free entrepreneurship courses at the University of Kurdistan. The study population included all participants in the years 1392 to 1394 period of free entrepreneurship among them frequently with a random sampling of 170 samples were selected. In this study, to determine the effectiveness of the questionnaire was based on Kirkpatrick's model. The questions are designed to be closed and for each of the questions and the Likert scale rating were five options. In this study, Cronbach's alpha was used to assess the reliability of the test. A total of 200 questionnaires were distributed among the members of the 170 questionnaires were returned. Given that Gzary¬ The items range from 1 to 5 is the t-test to compare the averages of the components and the average hypothetical example, the significance was used. The results showed that the effectiveness of levels "reaction", "learning" behavior and "results" of entrepreneurship courses as "good" evaluation. The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) revealed that employees of different age groups and levels of Kirkpatrick's model components (reaction level, learning level, behavior level and results) There is no significant difference. The results showed that the highest percentage of respondents views about appropriate ways to improve the effectiveness of free entrepreneurship courses Kurdistan University in the category of "needs assessment Field", "The level of knowledge of participants in the training courses", "increase The number of educational courses "and" content appropriate educational courses based on the job "is concerned. Key words: education, effectiveness, training effectiveness, training, entrepreneurship, Kirkpatrick.