عنوان پایاننامه
بررسی دیدگاه های کتابداران در زمینه استفاده از رسانه های اجتماعی برای به اشتراک گذاری دانش در کتابخانه های عمومی شهر تهران
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72562
- تاریخ دفاع
- ۰۲ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- هما نائلی
- استاد راهنما
- مریم ناخدا
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه کتابداران در زمینه استفاده از رسانه های اجتماعی برای به اشتراک گذاری دانش در کتابخانه های عمومی شهر تهران انجام شد. این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و برحسب روش و چگونگی بدست آوردن داده های مورد نیاز، کمی با کمک راهبرد توصیفی می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد که با توجه به اینکه حجم جامعه 253 نفر می باشد، از طریق نمونه گیری تصادفی پرسشنامه ها بین 148 نفر پخش گردید. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد میزان استفاده کتابداران کتابخانه های عمومی شهرداری تهران از رسانه های اجتماعی با میانگین 71/2 کمتر از حد متوسط می باشد و وضعیت اشتراک دانش در میان آنها با میانگین 89/3 در سطح بالا و مطلوبی ارزیابی شده است. دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی شهرداری تهران در رابطه با تاثیر عوامل مشوق و بازدارنده بر اشتراک گذاری دانش در رسانه های اجتماعی مثبت بوده است و از دیدگاه آنها در بین مولفه های عوامل فردی، سازمانی و فناوری عدم وجود تفاوت معنادار دیده می شود. در نهایت از میان مولفه های جمعیت شناختی فقط بین مقطع تحصیلی و سابقه کار کتابداران کتابخانه های عمومی شهرداری تهران با سطح استفاده از رسانه های اجتماعی در به اشتراک گذاری دانش تفاوت معنادار دیده شده است. کلیدواژه ها: رسانه های اجتماعی، اشتراک دانش، عوامل موثر بر اشتراک دانش، کتابداران، کتابخانه های عمومی
- Abstract
- Abstract This study aimed to evaluate the potential applications of social media to knowledge sharing in public libraries. In this regard the attitude of librarians is scrutinized in the case of public libraries of capital city of Iran, Tehran. In this research proposal, based on analysis of obtained data and information with a focus on both incentive and disincentive factors, suitable application and research strategies are submitted in order to improve the use of social media in knowledge sharing until the desired situation is reached. This is an applied study according to its purpose and in terms of techniques used to obtain the data is descriptive. Data were collected by questionnaire and given that the population size is large (i.e. 253), 148 questionnaires were distributed through random sampling method. The obtained data were statistically analyzed by using descriptive and inferential methods. Research findings show that the level of using social media by librarians was low (average of 2.71) and knowledge sharing is assessed as desirable (average of 3.89). The librarians believe that both incentive and disincentive factors affect knowledge sharing and also there is no significant difference between the impact of individual, organizational and technological factors. Among all demographic parameters, level of education and work experience are the only two that have effect on the usage of social media for knowledge sharing. Keywords: Social Media, knowledge Sharing, librarians, public library