عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش واسطه ای سواد اطلاعاتی در ارتباط بین سبک های یادگیری و عمکرد تحصیلی میان دانشجویان فنی - مهندسی و علوم انسانی دانشگاه تهران




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80938;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80938
    تاریخ دفاع
    ۰۲ دی ۱۳۹۴
    دانشجو
    آرزو ترکمان
    استاد راهنما
    محمد رضا اسمعیلی گیوی

    امروزه مراکز آموزشی در حال گذر از فرایند آموزشی به فرآیند یاددهی – یادگیری هستند. در این فرآیند یادگیرندگان باید مسئولیت یادگیری خودشان را در داخل و خارج کلاس درس بر عهده بگیرند و برای انجام فعالیتهای شخصی، حرفهای و آموزشیشان بر مهارت تشخیص ، ارزیابی و پردازش اطلاعات تسلط داشته باشند و به سبکهای یادگیری خاص در خودشان پی ببرند. مهارتهای سواد اطلاعاتی و شناخت سبک یادگیری در افراد به عنوان عاملی تاثیر گذار در عملکرد تحصیلی مطرح شده است که میتواند موفقیتهای زیادی را برای آنها بدنبال داشته باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای سواد اطلاعاتی در تأثیر سبک های یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی فنی- مهندسی و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران میباشد. این پژوهش در زمره پژوهشهای کاربردی و توصیفی- پیمایشی به شمار میآید که به شیوه مقطعی انجام شده ‌است. جامعه آماری این پژوهش، 2025 دانشجوی کارشناسی دانشکده فنی- مهندسی و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ورودی سال تحصیلی 1390-1393 بود، که با استفاده از نمونه-گیری تصادفی ساده تعداد 323 نفر دانشجو مورد پیمایش قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی (2000) و پرسشنامه شاخص سبکهای یادگیری فلدر و سولومان (1996) بود که روایی محتوایی این دو پرسشنامه مورد تأیید اساتید متخصص قرار گرفت و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/80 و 0/72 تعیین شد. داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و از نرم افزار اس پی اس اس (SPSS) و اسمارت پی. ال. اس (PLS) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافته ها نشان داد که سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم انسانی بیشتر از دانشجویان فنی- مهندسی میباشد و از لحاظ جنسیت تفاوتی بین سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در دوگروه مورد مطالعه یافت نشد. در بین سبکهای یادگیری نیز برای بُعد درونداد، دانشجویان فنی- مهندسی بیشتر از سبک دیداری و دانشجویان علوم انسانی بیشتر از سبک کلامی استفاده میکنند. برای بُعد ادراک نیز، دانشجویان فنی- مهندسی بیشتر از سبک حسی و دانشجویان علوم انسانی بیشتر از سبک شهودی استفاده میکنند. تحلیل مدل پژوهش نشان داد که سبکهای یادگیری در بُعد درونداد و بُعد پردازش، دارای قابلیت تبیین متغیر سواد اطلاعاتی هستند و بُعد ادراک و متغیر سواد اطلاعاتی، دارای قابلیت تبیین متغیر عملکرد تحصیلی دانشجویان می باشند. همچنین معناداری اثرات غیرمستقیم ابعاد درون داد و پردازش بر متغیر عملکرد تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی نیز مورد تأیید واقع شد. برای بُعد درون داد، سبک دیداری دانشجویان ترجیح قوی نسبت به سبک کلامی و برای بُعد پردازش، سبک فعال ترجیح متوسط نسبت به سبک تأملی دارد. برای ابعاد ادراک و فهم، میانگین سبک ها تفاوتی با هم دیگر نداشتند. بنابراین با توجه به نقش واسطه ای سواد اطلاعاتی به عنوان عامل تأثیرگذار در ارتباط بین سبک یادگیری و عملکرد تحصیلی، باید در جهت شناخت سبک های یادگیری دانشجویان و ارتقای سواد اطلاعاتی آن ها اقدام شود.
    Abstract
    Nowadays Educational Centers are going through the training process to the process of teaching – learning. In this process, learners take responsibility their own learning both inside and outside the classroom take and for personal activities, professional and training on skills diagnosis, assessment and their processing dominate and their specific learning styles to realize. information literacy skills and in recognition learning styles as a factor influence academic performance has been that Can for learners much success to be followed. The purpose of this paper is to determine the mediated role of information literacy in impact of learning styles to the academic performance of students at Tehran University Bachelor of Science in engineering and humanities. This study is among the Practical and descriptive-Survey Research that in a method is cross sectional. The statistical population of this research is included 2025 BA students of Faculty of Literature and Humanities, Engineering and Technology in university of Tehran in the 2014-2015 academic years‚ that with use of Simple random sampling 323 person were studied. This is a descriptive study (a survey) that tow questionnaires was used to collect data; Information Literacy Competency Standards for Higher Education (2000) and questionnaires Indicator Felder- Soloman (1997) learning styles, that validity of the content and Stability of this two questionnaire was confirmed and Cronbach's alpha coefficients Respectively 0/80 and 0/72 was determined. The data was analyzed by the descriptive and inferential statistics methods; and SPSS and PLS software were used. The findings of research showed that for receiving dimension, students? visual style‚ potent preference than verbal style and for processing dimension ‚ active style‚ average preference than reflective style there. For perception dimensions and understanding average styles were not different from one another. The results of the factor analysis demonstrated that‚ receiving and processing dimension, the ability to explain the information literacy variable directly there. As well as dimension perception and information literacy variable also have the ability to explain the academic performance variable of students directly. The significant indirect effects receiving and processing dimensions on academic performance variable also was confirmed. The results showed that information literacy Humanities students, is higher than the information literacy engineering students. For the receiving dimensions engineering students more than visual style and students of the humanities more than their style verbal. For the perception dimensions engineering students more than style Sensory and students of the humanities more than their style intuitive. According to the intermediate role of information literacy as a factor in the relationship between learning styles and academic performance, Should to identify learning styles of students and improve their information literacy be acting. Keywords: Learning styles, Information literacy, Academic performance, Felder- Soloman.