عنوان پایان‌نامه

تأثیر توسعه محصول / خدمت جدید بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در صنعت هتل داری (بررسی موردی: هتل های منتخب آذربایجان شرقی، تهران، کیش)




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 571;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72971;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 571;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72971
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر توسعه ی محصول/خدمت جدید بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در صنعت هتل داری پرداخته است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و جمع‌آوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و ابزار تحقیق پرسشنامه می‌باشد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی محسوب می‌گردد. جامعه آماری این پژوهش، شامل مدیران هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره‌ی آذربایجان شرقی، تهران و کیش می باشد. پس از بررسی های دقیق، به دلیل محدود بودن جامعه آماری، دو منطقه شیراز و اصفهان نیز در مطالعه منظور گردید و 110 هتل به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای این پژوهش، از ترجمه و بومی‌سازی پرسشنامه‌های استاندارد مرتبط استفاده شده است که به منظور تعیین روایی پرسشنامه، اعتبار محتوایی و جهت اطمینان از پایایی پرسشنامه، ضریب آلفا کرونباخ محاسبه گردید و برای روایی و پایایی مدل از آلفا کرونباخ، پایایی ترکیبی، شاخص‌های روایی همگرا و روایی واگرا و برای بررسی فرضیات تحقیق از ضرایب معناداری t استفاده شده است. همچنین برای پاسخ به فرضیه مربوط به تفاوت بین تاثیر توسعه محصول/خدمت جدید بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در شهرهای متفاوت از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شد. ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها نرم افزار PLS2 و SPSS22 می‌باشد. نرم‌افزار مناسب برای مدل حاضر PLS می¬باشد. نتایج تحقیق نشان داد که توسعه محصول/خدمت جدید بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در صنعت هتل‌داری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
    Abstract
    Abstract This study examines the effect of new product/service development on competitive advantage and organizational performance in hotel industry. The research method was descriptive-correlation and as to data collection it was a library research and also research tool was questionnaire. The research is applied in objective. Statistical population of the current study included managers of three, four and five star hotels of East Azerbaijan, Tehran, Kish. After detailed investigation, two areas of Isfahan and Shiraz were also included in the study due to limited sample size and 110 hotels were selected using stratified random sampling. For this study, localize related standard questionnaire was used. Also to determine the validity, content validity and to ensure the reliability, Cronbach's alpha coefficient was calculated and also for the reliability and validity, composite reliability, divergent and convergent validity and reliability of indicators Cronbach's alpha coefficient was calculated and t- significance coefficient was used to test research hypotheses. Moreover, simple linear regression was used to answer the question of hypothesis related to difference between effect of new service/product development on competitive advantage and organizational performance in different cities. Data were analyzed using SPSS22, PLS2 software. Smart PLS is the appropriate software for the model. Results of current study, indicated that new product/service development has positive and significant effect on competitive advantage and organizational performance in hotel industry. Keywords: New Product/Service Development, Competitive Advantage, Organizational Performance, Hotel Industry.