بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی نیروی انسانی در گمرک جلفا
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 595;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72573
- تاریخ دفاع
- ۰۴ آبان ۱۳۹۴
- دانشجو
- صادق نامدار
- چکیده
- چالشهای رهبری، فرهنگ و مسائل اقتصادی ازیک سو، عناصر توسعه راهبردی منابع انسانی، ازجمله: یادگیری سازمانی، نوآوری، توسعه کارکنان و کامیابی مشتری از دیگر سو، سازمانها را مجبور به جهتگیری راهبردی توانمندسازی کارکنان کرده است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان گمرک جلفا و بررسی تاثیر احساس شایستگی، استقلال، معنی دار بودن شغل و اعتماد بر توانمندی کارکنان گمرگ جلفا با روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش خبرگان حوزه توانمندسازی منابع انسانی ومدیران و کارشناسان گمرک جلفا بود برای نمونه گیری از جامعه خبرگان از روش گلوله برفی استفاده شد و تعداد 14 نفر از خبرگان مورد پرسش قرار گرفتند. برای نمونه گیری از مدیران و کارشناسان نیز از نمونه گیری خوشه ای با استفاده از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد نمونه برابر با 140 نفر مشخص گردید. پرسشنامه محقق ساخته میان خبرگان توزیع شد و پس از اعمال اصلاحات مورد نظر خبرگان بین افراد نمونه توزیع گردید و بعد از تحلیل با معادلات ساختاری مشخص گردید که احساس شایستگی، احساس استقلال، احساس معنی داربودن و احساس اعتماد بر توانمندی کارکنان گمرک جلفا تاثیر احساس شایستگی و اعتماد دارای بیشترین تاثیر بر توانمندسازی کارکنان گمرگ جلفا بوده و احساس معنی دار بودن شغل و احساس استقلال از تاثیر کمتری برخوردارند.
- Abstract
- Leadership challenges such as culture and economic issues and human resource development elements such as organizational learning, innovation and customer delighting direct organizations to human resource development. In this way purpose of this research is determination of affecting criteria on human resource empowerment in Jolfa customs and exploring the effects of competency, independency, and meaningfulness and confidence sense on human resource empowerment in jolfa customs. The method of this research is survey. Statistical population of this research were experts in empowerment and customs. For sampling snow ball method is used and 14 experts were selected. For sampling between managers and personnel of Jolfa customs clustering method was used. 140 persons selected as samples. Questionnaires were distributed among experts and personnel. Data analysis done by structural equations with Lisrel shows that competency, independency, meaningfulness and confidence sense effect human resource empowerment in jolfa custom. Competency and confidence are more effective than independency and meaningfulness. Keywords: Empowerment, Jolfa custom.