عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین مادی گرایی و تطبیق پذیری مصرف کنندگان و گرایش آنها به مصرف منزلت گرا



    دانشجو در تاریخ ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین مادی گرایی و تطبیق پذیری مصرف کنندگان و گرایش آنها به مصرف منزلت گرا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 943;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73959;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 943;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73959
    تاریخ دفاع
    ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
    دانشجو
    ساهره رستمی
    استاد راهنما
    محمد حقیقی

    پژوهش حاضر با عنوان، بررسی رابطه‌ی بین مادی‌گرایی و تطبیق‌پذیری مصرف‌کنندگان و گرایش آنها به مصرف منزلت‌گرا، با ارائه مدلی به تبیین رابطه مادی‌گرایی و مصرف منزلت‌گرا و همچنین رابطه‌ی تطبیق‌پذیری و مصرف منزلت‌گرا همچنین، نقش تعدیل‌کنندگی تطبیق‌پذیری دررابطه‌ی بین مادی‌گرایی و مصرف منزلت‌گرا پرداخته است. این رابطه به این دلیل برای محقق مهم بوده است که به نظر می رسد در ایران امروز، حدداقل در شهرهای بزرگ نظیر تهران، مردو گرایش زیادی به تظاهر در مصرف از طریق برندهای گران قیمت و لوکس از خود نشان می دهند. این تحقیق در زمره تحقیق‌های توصیفی قرار می گیرد، و در آن با استفاده از مدل شوارتز به بررسی تطبیق‌پذیری و بااستفاده از مقیاس اکاس به بررسی مصرف منزلت‌گرا و با مقیاس ریچینز به بررسی مادی‌گرایی پرداخته‌ایم و پرسشنامه‌ای در راستای این تحقیق با توجه به مقیاس‌های مطرح شده تهیه و در شهر تهران میان افراد مصرف‌کننده ساعت لوکس توزیع گردید. این تحقیق با توجه به بحث علاقمندی محقق در حوزه‌ی مصرف منزلت‌گرا و مادی‌گرایی باید در محصولی انتخاب می‌شد که این نوع مصرف کاملا مشهود باشد، که باتوجه به مشکلات موجود در جمع آوری اطلاعات برآن شدیم تا مصرف‌کنندگان ساعت لوکس را در شهر تهران با استفاده از نمونه آماری 295 نفری مورد بررسی قرار دهیم، در انتها داده‌های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و نتایج تحقیق نیز بدست آمده است. نتایج تحقیق گویای آن است که میان گرایش مصرف‌کنندگان ساعت مچی لوکس به مصرف منزلت‌گرا با مادی‌گرایی رابطه‌ی معناداری وجود دارد. ازسوی دیگر، براساس یافته‌های این تحقیق، بین گرایش مصرف کنندگان به مصرف منزلت‌گرا با تطبیق‌پذیری آنان رابطه‌ی معناداری را نشان نمی‌دهد. به بیان دیگر، گرایش مصرف‌کنندگان به مصرف منزلت‌گرا ابعادی از موفقیت، شادی و توانمندی را در آنان ارضاء کرده حال آنکه بعد خودمحوری نیز در فرد کاهش می‌‌یابد. از سوی دیگر بر طبق مدل ریچینز، مادی‌گرایی دارای سه بعد موفقیت، شادی و خودمحوری است که براساس آنچه نتایج این تحقیق نشان می‌دهد موفقیت هم در مادی‌گرایی و هم درمصرف منزلت‌گرا برجسته‌ترین بعد بوده و نشان از آن دارد که مصرف‌کنندگان منزلت‌گرا که گرایش به مادی‌گرایی دارند، بیشتر به دنبال ارتقاء حس موفقیت خود از طریق مصرف ساعت لوکس هستند. در نهایت نتایج تحقیق روابط میان مادی‌گرایی و مصرف منزلت‌گرا را مورد تایید قرار داده و تطبیق‌پذیری را به عنوان تعدیل گر بی نتیجه گذاشته است.
    Abstract
    The present study is aimed at investigating the relationship between materialism and conformity of consumers, and their tendency to status consumption. It provides a model to explain the relationship between materialism and status consumption as well as the relationship between conformity and status consumption. Also, it addressed the mediating role of conformity in the relationship between materialism and status consumption. The importance of this relationship for the researcher is due to the fact that in today's Iran, especially in the big cities people show a great tendency to conspicuous consumption through expensive brands and luxuries. This study is a descriptive research which uses Schwartz model to investigate the conformity, O'Cass scale for status consumption and Richins scale for materialism investigation. Based on these three scales, a questionnaire was developed and distributed in Tehran among the consumers of luxury watches.Regarding the interest of researcher to the status consumption and materialism; the selected luxury product should completely reflect this type of consumption. Due to difficulties of data collection, 295 consumers of luxury watches in Tehran were gathered as the sample. At the end, data were statistically analyzed and research results were found. The results indicate that there is a significant relationship between the tendency of consumers to luxury watches and status consumption and materialism. On the other hand, the research findings show that the relationship between consumers' tendency to status consumption and their conformity is not significant. In other words, consumers' tendency to status consumption satisfies other dimensions of success, happiness, and power which also decrease the dimension of self-centrality. On the other hand, according to Richins model, materialism has three dimensions of success, happiness and self-centrality. According to the finding, success is the most significant dimension in both materialism and status consumption. Hence, status consumers who are inclined to materialism seek for promoting their sense of success through consuming luxury watches. As a conclusion, the research results confirm the relationship between materialism and status consumption and found no mediating role for conformity.