بررسی و تحلیل شبکه ریلی ایران با رویکرد آمایش سرزمین و ارائه راهکار های پیشنهادی
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آمایش سرزمین
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73089;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73089;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002156;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002156
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- راضیه سادات مجیدی
- استاد راهنما
- محمد میره ای
- چکیده
- چکیده در جهان امروز، حمل و نقل از جمله بخشهای زیر بنایی اقتصاد است که فرایند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است. از دیر باز توسعه اقتصادی مرهون توسعه بازرگانی و توسعه بازرگانی، وابسته به توسعه و پیشرفت تکنولوژی حمل و نقل بوده است. در پژوهش حاضر بنابر اهمیت حمل و نقل در توسعه اقتصادی و قابلیت سیستم حمل و نقل در توزیع مناسب انسان و فعالیت در فضا که از ملزومات آمایش سرزمین است، کوشش گردید تا با بررسی سیستم حمل و نقل ریلی کشور به عنوان سیستم حمل و نقل استراتژیک و ایمن راهکارهای پیشنهادی در جهت استفاده بهینه و درخور جایگاه این شبکه ارائه گردد. بنابراین در ابتدا جهت تبیین جایگاه شبکه ریلی کشور، مقایسه ای بر اساس 15شاخص بین المللی ( uic) بین ایران و 26 کشور مختلف جهان که اغلب کشورهای منطقه ای و موازی می باشند انجام پذیرفت، نتیجه بیانگر عدم جایگاه مناسب ایران در بین کشورهای منتخب می باشد. سپس با توجه به تکنیک vikor به رتبه بندی نواحی راه آهن کشور پرداخته شد و نواحی کارا و برتر معرفی شدند که از بین نواحی مختلف نواحی راه آهن خراسان و تهران به صورت مشترک در جایگاه برتر قرار گرفتند، همچنین واحدهای راه آهن یزد و هرمزگان رتبه های بعدی را به خود اختصاص دادند. نهایتا با بررسی مزایای شبکه ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای و همچنین با توجه به موقعیت استراتژیک و چهار راهی ایران در کریدورهای ریلی مهم جهان از طریق تکنیک SWOT استراتژیهای الویت دار، استراتژیهای SO معرفی شدند و این استراتژیها بر اساس تکنیک QSPM مورد رتبه بندی بر اساس میزان اهمیت قرار گرفتند. بر این اساس راهکارهای پیشنهادی جهت توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و استفاده بهینه از موقعیت استراتژیک شبکه حمل و نقل ریلی کشور ارائه گردید. واژگان کلیدی: شبکه ریلی، آمایش سرزمین، ایران، SWOT، QSPM، VIKOR
- Abstract
- In today's world, including parts of the transport infrastructure that affect the process of economic development and on trade and economic and social development is key. Economic development has long been indebted to the trade and business development, has been linked to the development of transportation technology. In this study, the importance of transport to economic development and the transportation system in the distribution of human relations and activities in space requirements for land use planning, It was an attempt to review the country's rail transport system as a strategic transport system and recommended strategies for safe and proper position for optimum use this network should be provided. So the first country to establish the position of the rail network, based on 15 indicators of international comparisons (uic) between Iran and regional states and 26 different countries often are carried out in parallel. The results showed Iran's proper place is among the selected countries. Then, according to the ranking of areas railway (vikor) technique was superior and functional areas were, The railway between different regions of Khorasan and Tehran in common areas were in the top spot, Yazd and Hormozgan also rank next to the railway units, respectively. Finally, the benefits of rail compared to road transportation network as well as with regard to Iran's strategic position and Crossroads rail corridors world's most important strategic priority through (SWOT )techniques, strategies were introduced (SO) And the strategies based on the ranking is based on the importance of QSPM techniques were used. The proposed solutions to develop the rail transport network and optimal use of the strategic location of the country's rail transport network. Key word: rail network, spatial planning, Iran, swot, Qspm,