عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی بر بهره وری انرژی در بخش های صنعت و حمل و نقل در اقتصاد ایران



    دانشجو در تاریخ ۰۸ مهر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی بر بهره وری انرژی در بخش های صنعت و حمل و نقل در اقتصاد ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    اقتصاد انرژی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70346;کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1682
    تاریخ دفاع
    ۰۸ مهر ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    تیمور رحمانی

    بهره‌وری مصرف انرژی در ایران بین 20 تا 60 درصد متوسط جهانی ارزیابی می‌شود. در سال 1391 این شاخص 60 درصد متوسط جهانی بوده است. با توجه به اهمیت بحث اثر‌گذاری قیمت انرژی بر بهره‌وری انرژی و مناقشات تجربی موجود، مطالعه حاضر تلاش کرده است با استفاده از مدل رگرسیونی انتقال ملایم و داده‌های دوره زمانی 1391-1360 به بررسی اثر‌گذاری غیر‌خطی قیمت انرژی بر بهره‌وری انرژی در بخش‌های صنعت و حمل و نقل بپردازد. پس از بررسی مانایی متغیر‌ها و آزمون رابطه بلند‌مدت و تحلیل هم‌انباشتگی به مدل‌سازی رفتار خطی و غیر‌خطی بهره‌وری انرژی در بخش‌های صنعت و حمل و نقل پرداخته شده است. نتایج مدل‌سازی بهره‌وری انرژی حاکی از ارتباط غیر‌خطی میان قیمت انرژی و بهره‌وری انرژی در بخش صنعت و ارتباطی خطی میان قیمت انرژی و بهره‌وری انرژی در بخش حمل و نقل دارد. در هر دو بخش قیمت حامل‌های انرژی تاثیر مثبت و معناداری بر بهره‌وری انرژی دارند، اما به دلیل یارانه‌های انرژی و ساختار خاص اقتصاد ایران در هر دو بخش صنعت و حمل و نقل شاهد پایین بودن کشش قیمتی بهره‌وری انرژی هستیم. کشش قیمتی بهره‌وری انرژی در بخش صنعت همراه با رشد قیمت انرژی افزایش یافته است اما باز هم کمتر از واحد است. در کنار قیمت، تاثیر واردات کالا‌های سرمایه‌ای و واسطه‌ای نیز بر بهره‌وری انرژی بررسی شده است که حاکی از تاثیر مثبت واردات کالا‌های سرمایه‌ای و تاثیر منفی واردات کالا‌های واسطه‌ای در بخش صنعت دارد، اما در بخش حمل و نقل کالا‌های سرمایه‌ای و واسطه‌ای هر دو تاثیر مثبتی بر بهره‌وری انرژی داشته‌اند.
    Abstract
    Energy productivity of consumption is evaluated to be about 20-60 percent of the world’s average in Iran. This index was 60 percent of the world’s average in 1391(2012). Considering the importance of the effect of energy price on energy productivity and empirical disagreement on this issue, we use a smooth transition regression (STR) over the time period 1360-1391(1981-2012) to examine the non-linear effect of energy price on energy productivity in industry and transportation sectors. We modeled the linear and non-linear behavior of energy productivity in the industry and transportation sectors. Results of modeling the energy productivity show that there exists a non-linear relationship between the price of energy and its productivity in the industry sector and a linear one in the transportation sector. In both sectors, price of energy has a positive significant effect on energy productivity. Our empirical results show a low price elasticity of energy productivity that could be attributed to the exeistence of widespread subsidies in Iran. In the industry sector, price elasticity of energy productivity has increased after the increase in the price of energy, but is small yet. Moreover, we examined the effect of imports of capital and intermediate goods on energy productivity. Our results show that import of capital goods has a positive effect and import of intermediate goods has a negative effect on energy productivity in industry sector, but the effects of both are positive in transportation sector. Keywords: Energy Productivity, Price of Energy , Industry Sector, Transportation Sector, STR, VAR