عنوان پایان‌نامه

حصول منافع مالی واقتصادی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "حصول منافع مالی واقتصادی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40053;کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1476
    تاریخ دفاع
    ۲۸ دی ۱۳۸۷

    یکی از دغدغه‌های اصلی هر سازمان مشتری‌مداری، کیفیت محصولاتی است که تولید می‌کند. این دغدغه از آنجا اهمیت دارد که در دنیای امروز، کیفیت نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش سهم بازار و جذب مشتریان بیشتر دارد. اما سوالی که پیش می‌آید این است تا چه حد باید روی کیفیت هزینه کرد و آیا این هزینه‌ها به سازمان در قالب افزایش درآمد یا کاهش هزینه باز می‌گردند؟ برای تحلیل عملکرد مالی طرح‌های بهبود کیفیت، مفاهیم متعددی مانند «هزینه‌های کیفیت» و «بازگشت روی کیفیت» توسعه یافتند تا مقوله‌های مالی و اقتصادی را با مباحث مدیریت کیفیت گره بزنند. دستاوردهای اصلی این پایان‌نامه به شرح زیر است: 1- تحلیل رابطه علی-‌ معلولی کیفیت و سودآوری: در بخش اول این تحقیق، رابطه علی-‌ معلولی میان کیفیت‌مداری و سودآوری مورد تحلیل قرار می‌گیرد و در این راه، از مفاهیم «هزینه‌های کیفیت» و «نقشه استراتژی» استفاده می‌شود. در این تحلیل ثابت می‌شود که استراتژی‌های سازمان، نقش کلیدی را در سودآوری از کیفیت بازی می‌کنند. 2- ترسیم نقشه راه برای حصول منافع مالی و اقتصادی از طریق جاری‌سازی استراتژیک اصول مدیریت کیفیت: بعد از اثبات نقش حیاتی استراتژی‌های سازمان در سودآوری بیشتر از کیفیت در بخش اول، محصول اصلی این تحقیق در بخش دوم معرفی می‌شود. در این پایان‌نامه، چارچوبی جامع برای «تحقق منافع مالی و اقتصادی از طریق جاری‌سازی استراتژیک کیفیت» ارائه می‌شود. این چارچوب از هشت‌ گام تشکیل و بر پایه چرخه دمینگ بنا شده است. یکی از ابزارهای اصلی در طراحی کلان این چارچوب، استاندارد «ایزو 10014-راهنمای مدیریت کیفیت برای تحقق منافع مالی و اقتصادی» است. استاندارد ایزو 10014 نسخه 2006، خطوط راهنمایی را برای تحقق منافع مالی و اقتصادی، از طریق کاربرد اثر‌بخش هشت اصل مدیریت کیفیت ایزو 9000 ارائه می‌کند. ساختار فرآیندی استاندارد ایزو 10014، برای سازمان‌های کیفیت‌مداری که درصدد پیاده‌سازی مدیریت کیفیت جامع و کسب سود از کیفیت هستند، با خود قابلیت‌های فراوانی به همراه دارد. منظور از جاری‌سازی استراتژیک اصول کیفیت، اتصال استراتژی‌های کسب و کار و استراتژی‌های کیفیت است. در این پایان‌نامه برای نیل به این هدف، از ابزار «نقشه‌ استراتژی» و «کارت امتیازی متوازن» استفاده شده است. نقشه استراتژی، نمایش گرافیکی چگونگی خلق ارزش از دارایی‌های نا‌مشهود (منابع انسانی، اطلاعاتی و سازمانی) و فرآیند‌های سازمان برای مشتری و در نهایت سودآوری بیشتر است. کارت امتیازی متوازن در کنار نقشه استراتژی، نقشی مهم و اساسی را برای سازمان از فرآیند اندازه‌گیری عملکرد گرفته تا بودجه‌ریزی بازی می‌کند. کارت امتیازی متوازن، یک ابزار قوی برای جاری‌سازی استراتژیک اصول کیفیت و اندازه‌گیری عملکرد و اثر‌بخشی طرح‌های بهبود کیفیت است.
    Abstract
    Nowadays, the industrial world is experiencing a situation which is under pressure of dynamic and complicated competitive forces. The key factor to survive and growth in this highly intense environment is to attract customers and to increase their satisfaction and loyalty level. The tool for helping organizations to reach to this goal is the quality of products and services, since it is the strongest connector between customer and organization. Besides being an enabler to gain market share, quality is a tool to diagnose the improvement opportunities and value creation points in business processes. Therefore, one of the most essential challenges in today's competitive market is achieving highest degree of quality with the minimum possible cost. Besides, it is vital for top management to find out whether quality-related activities return the investment and expenditures in the form of an increased revenue or decreased cost. They need to know how quality and quality management may contribute to bottom-line. Due to these concerns, issues like as quality costing and return on quality became popular among quality professionals. Moreover, the inseparable nature of quality is its strategic importance. If quality initiatives and related quality tools make a strong bond to strategic objectives and business goals, the value of quality can be definitely highlighted for top management. This means, commitment to quality can bring benefit for more profit making and strategy development at the same time. In the first section of this study, causal relationships between quality and profitability have been analyzed. In this analysis, concepts such as “costs of quality” and “strategy map” are applied. It has been concluded that business strategies have a very clear and undeniable role in earning money out of quality. So if a quality-driven organization wants to make profit, it must also focus on business strategies. Therefore, a road map to realize financial and economical benefits has been designed in the second section of this study. This road map in the form of a PDCA cycle shows the way to strategic deployment of quality management principles and to make money out of quality. In this framework, eight phases are included in which “ISO 10014”, “strategy maps” and “balanced scorecard”, business key processes and “quality costs” are the main means to construct the body.