عنوان پایان‌نامه

مطالعه ارتباطات انسانی در خانه های ایرانی: مردم نگاری نقش معماری در ارتباطات انسانی، مطالعه موردی خانه های بوشهری



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه ارتباطات انسانی در خانه های ایرانی: مردم نگاری نقش معماری در ارتباطات انسانی، مطالعه موردی خانه های بوشهری" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71209;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4821
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۹۴
    دانشجو
    پویا مرشدی
    استاد راهنما
    حمید عبداللهیان

    این پایان‌نامه بر مبنای تعریف کرانکهایت از علم ارتباطات بنا شده است. دو عامل کنش نمادین و بستر، پایه‌های اصلی شکل‌دهنده تعریف کرانکهایت از علم ارتباطات هستند. در این پایان‌نامه، بستر، خانه بوشهری در نظر گرفته شده است و کنش نمادین، ارتباطات انسانی ساکنان این خانه‌ها معین شده است. من معتقد بودم که با از بین رفتن خانه‌های بوشهری به عنوان بستر، ارتباطات انسانی ویژه‌ای که در این خانه‌ها در قالب کنش نمادین شکل می‌گرفته است نیز از بین خواهد رفت. من با سه مفهوم در این پایان‌نامه روبرو بودم؛ خانه، ارتباطات انسانی و ارتباطات انسان-محیط. برای تبیین مفهوم خانه از نظریات باشلار، پالاسما، شولتز، رلف و راپاپورت بهره بردم تا توصیف مناسبی از خانه ارائه دهم. سپس با ترکیب نظریات حوزه ارتباطات انسانی و ارتباطات انسان-محیط (به ویژه نظریات لنگ و راپاپورت)، به یک سنتز نظری دست یافتم. با استفاده از روش‌شناسی مردم‌نگاری و روش‌های مصاحبه مردم‌نگارانه با ساکنان قدیمی بافت تاریخی بوشهر، مطالعه فیلم تنگسیر به مثابه سند و مطالعه عکس به مثابه سند، به جمع‌آوری داده‌ها پرداختم. یافته‌های این پژوهش نشان داد که بخش چشمگیری از ارتباطات انسانی خانه بوشهری از طریق بازشوهای متعدد و ارتباط با محله و کوچه از طریق آنها و همچنین زندگی روی پشت‌بام شکل برقرار می‌شده است و با از بین رفتن این فضاها، این شکل از ارتباطات نیز در حال از بین رفتن هستند. در پایان پیشنهاد شده است که معماری خانه بوشهری باید همان‌گونه که پالاسما می‌گوید به شکل معماری وضعیتی باشد. بدین معنی که خانه بوشهری در امتداد فرهنگ زیسته و در امتداد سنت زندگی بوشهری و در عین حال متناسب با نیاز امروزی زندگی بوشهری باشد.
    Abstract
    Abstract This dissertation is based on Cronkhite’s definition of communication sciences. “Context” and “Symbolic action” are the main elements of Cronkhite’s definition of communication sciences. In this dissertation, the context is Boushehri home and the symbolic action is human communication between the residents of these homes. I believed that by disappearing of Boushehri home as context, special human communication of this home as symbolic actions will be destroyed. I faced three concepts; home, human communication and human-environment communication. For clarifying the concept of home in this dissertation, I used theories of Bachelard, Palasma, Norberg-Shulz, Relph and Rapoport. Then I presented a theoretical synthesis by combination of human communication’s theories, human-environment communication’s theories (Specially theories of Lang and theories of Rapoport) and the concept of home. The methodology of this research is ethnography. I collected the data by ethnographic interview with old residents of Boushehri homes, studying movie (The Tangesir) as document and studying pictures as document. The results of this dissertation indicate that the main parts of human communication in Boushehri home form through numerous windows and doors and also night life on roofs. Consequently, the disappearance of these spaces result in lack of human communication. Eventually, I have proposed that new Boushehri houses should be built by situational architecture view, based on Palasma’s idea. It means that new Boushehri houses should be along with the lived culture and Boushehri’s life tradition, also they should be adequate with modern Boushehri, life. Key words: Home, Boushehr, Human communications, ethnography