عنوان پایان‌نامه

بررسی نسبت تصورات اولیه دینی دانش آموزان مقطع ابتدایی و مفاهیم ارائه شده در کتاب هدیه های آسمانی و نقد رویکرد آن بر اساس رویکرد مطلوب تربیت دینی




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71495;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2382
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    شهین ایروانی

    چکیده تحقیق حاضر به بررسی نسبت تصورات اولیه دینی دانش آموزان با مفاهیم ارائه شده در کتاب های هدیه های آسمانی پایه ی دوم و پنجم ابتدایی و همچنین به نقد رویکردهای کتاب هدیه ها بر اساس رویکردهای مطلوب تربیت دینی در این دوره پرداخته است. برای رسیدن به پاسخ مسئله از روش تحلیلی- استنتاجی و ابزار مصاحبه استفاده نمودیم و نتیجه این چنین شد که میان تصورات اولیه ی دینی دانش آموزان پایه ی اول ابتدایی در مورد مفهوم دینی خدا با مفاهیم ارائه شده در کتاب هدیه های آسمانی پایه ی دوم در مورد این مفهوم تناسب وجود دارد اما در مورد مفاهیم پیامبری و امامت که در کتاب هدیه های پایه ی دوم ارائه شده با تصور اولیه ی دینی دانش آموزان در مورد این مفاهیم تناسب وجود ندارد و میان تصویر اولیه ی دینی دانش آموزان پایه ی چهارم با مفهوم جهان آخرت که در کتاب هدیه های آسمانی پایه ی پنجم ارائه شده تناسب وجود دارد. همچنین بدین نتیجه رسیدیم که کتاب هدیه های آسمانی پایه ی دوم برای انتقال مفاهیم دینی از رویکرد کلامی- اطلاعاتی و کتاب هدیه های آسمانی پایه ی پنجم از رویکرد عقلانیت بهره می برد که این رویکردها مناسب این دوره ی تحصیلی نمی باشد و برای تربیت دینی موثر بایستی کتابها از رویکردهای مناسب این دوره چون رویکردهای ارگانیستی و عملی- تبیینی و انتقادی استفاده نمایند و از مفاهیمی بهره ببرند که با تصورات اولیه ی دانش آموزان این دوره متناسب باشد. کلید واژه: رویکردهای تربیت دینی، مقطع ابتدایی، مفاهیم دینی، کتاب هدیه های آسمانی
    Abstract
    Abstract The present study examines the basic concepts of religious students with the basic concepts presented in the book of the heavenly gift, and also criticized the second and fifth approaches gift book based on the optimal approaches to the religious education has been discussed. To answer the question of deductive and analytical procedures and interviews, we came to the conclusion that the initial impression of the religious basis of the first – grade students about the religious concept of god the concepts presented in the book heavenly gifts on the concept of proportionality is the second base however, the prophet and leader of the concepts in the book presents the second base provided with and initial impression of the students there about these concepts fit. Religious between the initial image of the fourth grade students to the concept of the hereafter, which is in fifth grade offered heavenly gifts fit there. It also concluded that the second base heavenly gift book for verbal information to convey religious concepts of approach and fifth grade heavenly gift uses rational opproach. The course of study is not the appropriate approach to religious education must be effective and practical approaches to fit the course as organicist approaches, explanatory and critical use and take advantage of the concepts that the students think this is the appropriate course. Key word: Approaches religious education, primary school, religious concepts, heavenly gift books.