طراحی سامانه تغذیه سالم برای کودکان دبستانی با رویکرد طراحی ترغیبی
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11494;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77106;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11494;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77106
- تاریخ دفاع
- ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- شیما علی پوربهرمان
- استاد راهنما
- یاسمن خداداده, مریم سادات خلیلی
- چکیده
- این پایان نامه به منظور طراحی سامانه تغذیه سالم برای کودکان دبستانی با رویکرد طراحی ترغیبی انجام شد. مطالعات کتابخانه ای در خصوص تحقیقات و مداخلات تغذیه ای انجام شده در دبستان های ایران و جهان و همچنین در خصوص شیوه های تغییر رفتار انسانی و ترغیب صورت پذیرفته است. در مطالعات میدانی دو مدرسه با دو موقعیت جغرافیایی و طبقاتی متفاوت شهر تهران به روش نمونه برداری هدفمند و با توجه به محدودیت در دسترسی انتخاب و تعداد 35 نفر دانش آموز پسر پایه اول ابتدایی به همراه تعداد 13 نفر از والدین همین دانش آموزان، مورد مصاحبه قرار گرفته اند. ساختار پایگاه تغذیه این دو مدرسه از طریق مصاحبه با متصدیان بوفه و مشاهده مورد بررسی قرار گرفته است. برای تحلیل یافته ها و تبدیل آنها به مشخصه های طراحی از مدل هشت مرحله ای طراحی ترغیبی فاگ استفاده شده است. نتیجه نشان داد روش سخنرانی با استفاده از وسایل کمک آموزشی، آماده سازی میوه ها برای خوردن و استفاده از شخصیت های کارتونی محبوب کودکان در ترغیب آنها به خوردن میوه مؤثر است. با توجه به این یافته ها، مشخصات طراحی سامانه تغذیه سالم برای کودکان دبستانی تدوین شده است. بر اساس این مشخصات به ایده پردازی از طریق روش های رایج در طراحی خدمات همچون طوفان فکری و پرسونا پرداخته شده است. سپس بلوپرینت خدمات سامانه تغذیه سالم طراحی شده است و اجزای دخیل در این سامانه مشخص شده است. این اجزاء شامل فروشگاه تغذیه مدرسه، وبسایت اینترنتی، پوستر، بروشور، بشقاب تغذیه، بشقاب ویژه پاداش، وسیله کمک آموزشی و بازی آموزشی بوده است. ارزیابی ایده های محصولات دخیل در این سامانه یعنی بشقاب تغذیه و فروشگاه تغذیه از طریق متد اهداف وزن دهی شده نایجل کراس صورت پذیرفته است. در نهایت مجموعه سامانه تغذیه سالم برای کودکان دبستانی معرفی شده است.
- Abstract
- This Thesis offers a healthy nutrition service for primary school children, by using persuasive design approach. Researches about children’s nutrition behavior and nutrition interventions in primary school children in Iran and other countries were reviewed. The study was conducted in two different schools located in Tehran with totally different geographical, social and economic situation. Due to some limitations, 35 male students in grade one of primary school and 13 parents were chosen to interview with purposive sampling method. Their current nutrition service were observed. For analyzing data the Fogg eight step persuasive design process were used. Results showed that speech method with the help of learning assist tools, preparing fruits to eat and using popular cartoon characters were three efficient way for persuading children to eat fruit. Based on these results, characteristics of healthy nutrition service for primary school children were obtained. Ideation was done using common methods in service design like persona and brain storming. Then service blueprint for healthy nutrition service was designed. Components of this service were: school tuck shop, website, poster, brochure, lunch tray, reward tray, learning assist tools and learning game. Each of these components were designed and evaluate by Nigel cross weighted objective method. Finally healthy nutrition service for primary school children was introduced. Keywords: Nutrition service, Primary school children, Persuasive design