عنوان پایان‌نامه

رسیتال ابوا و صدادهی ابوادر ادوار مختلف با توجه به ساختار زبانه



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رسیتال ابوا و صدادهی ابوادر ادوار مختلف با توجه به ساختار زبانه" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11256;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74867;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11256;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74867
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    یاسمن کیمیاوی, آذین موحد
    دانشجو
    نوژن معروفی

    چکیده در پژوهش حاضر به نحوه ساخت انواع قمیش یا زبانه ساز اُبوا در طول زمان از قرن هفدهم میلادی تا عصر حاضر پرداخته شده است. پژوهشگر با بهره‌گیری از مطالعات کتابخانه‌ای و گردآوری اطلاعات از منابع معتبر مختلف، ضمن تحقیق درباره تاریخچه این ساز، انواع قمیش‌های آن را از نظر نوع جنس، شکل، اندازه و قسمت‌های تشکیل دهنده آن در دوران مختلف مورد بررسی قرار داده است. بر پایه این پژوهش، این ساز از قرن هفدهم میلادی تا به امروز سیری تکاملی را پیموده و دستخوش تغییر و تحولات زیادی از نظر ساختار، قمیش و نوع صدایی که تولید می‌کند بوده است. اُبواهایی که در قرن نوزدهم ساخته می‌شدند متاثر از نوع قمیش آن زمان، صدای نرم‌تر و لطیف‌تری نسبت به قرون گذشته پیدا کردند. دشوارترین بخش این پژوهش اطلاع از ساختار و چگونگی ساخت این ساز و قمیش آن در قرن هفدهم میلادی بوده است که بیشترین شواهد و مدارک موجود از قمیش‌های این دوره، تنها در نقاشی‌ها و تابلو‌فرش‌هایی یافت شده که از آن دوره به جا مانده است. پژوهشگر همچنین دریافته است که قمیش اُبوا از نظر شکل و اندازه نیز در نقاط مختلف دنیا و در طول زمان دستخوش تغییرات بوده است. برای نمونه قمیش‌های قرن هجدهم میلادی در مقایسه با قمیش‌هایی‌که در قرن هفدهم ساخته می‌شدند، دارای پایه بلندتر بوده‌، ولی اندازه‌ عرض سر قمیش متغیر بوده‌ و با ظرافت بیشتری ساخته می‌شده است که این تغییرات روی کوک، زیبایی صدا و اجرای بهتر دینامیک‌ها تاثیر به‌سزایی داشته و سبب می‌شده تا نوازنده اجرای خود را بهتر ارایه دهد. قمیش‌های انگلیسی و آلمانی نسبت به قمیش‌های فرانسوی، پهن‌تر و مستحکم‌تر ساخته می‌شدند. اُبواهای امروزی از جنس امپینگو (گرنادیلا) ، آبنوس و حتی پلاستیک نیز ساخته می‌شوند.
    Abstract
    Abstract This research reviews the ways of oboe reed making during the time since the 17 th century. The researcher has historically reviewed different kinds of oboe reeds regarding their material, shape, size, and constructing parts in different eras via library studies and data gathering from different reliable sources. Based on this research, oboe has evoluted since the 17 th century regarding the structure, reed, and the type of sound it creates, that is, for instance, its sound became softer in the 19th century. The most difficult part of the research was finding out the way of constructing the instrument and its structure in the 17th century as the most evidences of this period lies only in the paitings and pictorial carpets (tableau rugs) remaind from that period. The researcher has discovered that oboe reeds have changed over times in different parts of the world regarding the shape and size. For instance, oboe reeds of the 18 th century were made taller than those of the 17 th century, but with different widths and more precise. These changes have had significant impact on tuning, sound beauty and better performance of dynamics, helping the player to perform better. British and German reeds were made stronger and wider than the French made reeds. In the 18 th century, long-stapled oboe reeds became common and superseded short-stapled reeds. Today’s oboes are also made of mpingo, ebony, and even plastic. Keywords: Oboe, Reed, staple, Mpingo, Eboney