عنوان پایاننامه
بررسی نقش موسیقی در آئین زورخانه ای
- رشته تحصیلی
- موسیقی شناسی (اتنوموزیکولوژی)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10712;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69328
- تاریخ دفاع
- ۱۴ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- محسن حسن پور
- استاد راهنما
- ساسان فاطمی
- چکیده
- ورزش باستانی و آئین زورخانهای دارای قدمتی تاریخی و یکی از مراسم ورزشی سنتی در ایران است که در محل مخصوصی به نام «زورخانه» انجام میشود. در این مراسم افراد با وسایل مختص به این مراسم به ورزش و فعالیت بدنی میپردازند. مراسم آئین زورخانهای بیانگر نظامِ پیچیدهای از تعاملِ بین موسیقی، ورزش و مذهب و شکلگیری نوعی حیات موسیقایی در بستر فرهنگی جامعه است. این تعامل تا حدی حائز اهمیت است که بدون حضور موسیقی نمیتوان این مراسم را اجرا کرد. نقش مرشد به عنوان برگزار کنندهی این مراسم و رهبر این گروه اجتماعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از منظر و دیدگاهِ قومموسیقیشناختی ارتباط موسیقی با فرهنگ و اجتماع یکی از اهداف کلی و مهم به شمار میرود. در مورد سنت و آئین زورخانه با پیشینهی تاریخی بررسی حیات موسیقایی از اهمیت بسیار برخوردار است. امروزه مشاهده میکنیم که موسیقی تمامِ اتفاقات زورخانه و داخلِ گود را تحت تأثیر خودش قرار میدهد. هیچ مرحلهای از ورزش باستانی در گود بدون موسیقی انجام نمیشود.ژانرِ موسیقی زورخانهای یکی از مهمترین بخشهای فرهنگِ موسیقایی و شفاهی این سرزمین است. مجموعهای از رپرتواری آوازی و سازی که متشکل از ریتمهای قدیمی است. این سنت موسیقایی به صورت شفاهی و سینه به سینه به نسلهای بعد انتقال پیدا کرده تا به زمان معاصر رسیده است و در زورخانهها شنیده میشود. بنابراین هدف ما بررسی و تمرکز بر نقشِ موسیقی در آئینِ زورخانه و بررسیِ فرهنگِ موسیقایی در این گروهِ اجتماعی است. ما در این رساله جواب سوالات و فرضیههایی نظیر آیا ریتمهای موسیقیایی در این آئین معین و مشخص است؟ آیا مرشدها از یک الگوی خاص و نظاممند در موسیقی زورخانه استفاده میکنند یا سلیقه، خلاقیت و ذوق در فرم اجرا دخالت دارد؟ انتخاب ملودی و ریتم در موسیقی زورخانه بر چه اصلی استوار است؟ را مورد بررسی قرار میدهیم.
- Abstract
- engaged to exercise and physical activity with Sport equipment’s dedicated to the ceremony. Zoorkhanhay Ritual represents a complex system of interaction between music, sports and religion and the formation of a musical life in the cultural context of society. This interaction is important so that the ceremony can’t be performed without music. “Morshed” role as the organizer of the event and the leader of this group is a very important. The perspective Ethnomusicology of communication music with، culture and society one of the overall goals is important. Study of Zoorkhaneh musical tradition with historical background is important. Today we see that music can affects in all ceremony in Zoorkhaneh. Genre Zoorkhaneh music is one of the most important parts of the music oral culture of this land. A set of vocal and instrumental repertoire consists of old rhythms. The musical tradition is transmitted orally to generations and has reached the time contemporary and can be heard in the Zoorkhaneh. So our goal is to review and focus on the role of music in the ritual Zoorkhaneh and studied musical culture in this society. In this article we examined answer questions and hypotheses, such as the musical rhythms of the Regulations are certain? Is the Morshed of a particular pattern and systematic use Zoorkhaneh or taste, creativity and talent in the form of interference? The melody and rhythm in music main Zoorkhaneh is based on what?