عنوان پایاننامه
موسیقی خیابانی در تهران و انواع آن
- رشته تحصیلی
- موسیقی شناسی (اتنوموزیکولوژی)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11033;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72907;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11033;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72907
- تاریخ دفاع
- ۰۹ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- مینا جعفری هرندی
- استاد راهنما
- مسعود کوثری, ساسان فاطمی
- چکیده
- چکیده موسیقی خیابانی از زمانهای گذشته تا امروز و در کشورهای مختلف همواره وجود داشته است. در ایران نیز این نوازندگان دورهگرد در طول تاریخ به حیات خود ادامه دادهاند. در این میان طی یک دههی گذشته شکل جدیدی از اجرای موسیقی خیابانی توسط جوانان در شهرهای بزرگ (به خصوص در پایتخت) پدیده آمده که به وضوح با شکل پیشین خود متفاوت است. این نوشته به دنبال یافتن علل شکلگیری این پدیده در بستر سیاسی، اجتماعی و فرهنگیِ ایران، که مغایر با ارزشهای سیاسی و عرفی است، و دانستن انگیزههای اجراکنندگان خیابانی جوان از طریق مطالعات کتابخانهای و انجام کار میدانی است. اگرچه "خیابانی" بودن تا به امروز نازل بودن جایگاه اجتماعی را به روشنی نشان میداد اما جوانان نوازنده و خواننده، همانند دیگر خردهفرهنگهای جوان، لذت دیده شدن را جایگزین ممانعت و مشکلات موجود کرده تا از طریق خیابان، که رسانهای آزاد است، با مردم در ارتباط قرار گیرند و با نشان دادن مهارت نوازندگی خود و پر رنگ کردن برخی عناصر متعارضِ اجتماعی و فرهنگی و رفع تنشهای موجود در جامعه، هر چند موقتی، هویتی معتبر کسب کنند. مقاومت و پافشاری جوانان برای اجرای خیابانی سبب تغییر نگاه جامعه، دست کم از سوی موافقان و مخاطبان آنها، شده است؛ به طوری که "خیابانی" بودن دیگر نه تنها عنوانی قبیح و تحقیرآمیز نیست بلکه عنوانی برای نسبت دادن صفات پسندیده، ارزشمند و قهرمانپرورانه است.
- Abstract
- Street music from ancient time to the present day and in different countries has always existed. In Iran, the minstrel has continued throughout history to life. In the past decade, a new form of street music performances by young people in large cities (especially in Tehran) has emerged that clearly is different with its former shape. This thesis is trying to find out the causes of this phenomenon in the context of the formation of political, social and cultural, considering to its conflict with political and common values, and understand the motivations of young street performers by library and field research. Although to be a minstrel to date clearly shows the lower social status, but the young players and singers, just like any other young subculture, have replaced the problems to enjoy of to be seen in order to communicate with people by using the street space (as free media) and by demonstrating their musical skills and highlighting the social and cultural elements of conflict and eliminating the tension in the society, though temporary, earn valid identity. Youth resistance to street performance has changed the attitude of society; so that to be a street musician is not only a pejorative title but is the title to ascribe acceptable, valuable and heroic attributes. Key words: street perform, street music, identity, resistance, youth subculture