عنوان پایاننامه
موسیقی زیر زمینی در تهران: بررسی سبک شناسی گروه های موسیقی زیرزمینی و نحوه فعالیت این گروخ خا
- رشته تحصیلی
- موسیقی شناسی (اتنوموزیکولوژی)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11032;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72906;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11032;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72906
- تاریخ دفاع
- ۰۹ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- میترا جعفری هرندی
- استاد راهنما
- مسعود کوثری, ساسان فاطمی
- چکیده
- چکیده گذشت تقریباً دو دهه از پیدایش پدیدهی موسیقی زیرزمینی در ایران و افزایش روزافزون گروههایی که با این نام شناخته میشوند لزوم تدقیق مفهوم و ماهیت آن را بیشتر میکند. تعریف و توصیف پدیدهی موسیقی زیرزمینی امروز ایران هدف اصلی این نوشته است. به این منظور نگارنده پس از ارائهی تاریخچهی مختصری از انواع موسیقی زیرزمینی/ کانترکالچر غربی و ذکر ویژگیهای این هنر با استفاده از پژوهش کتابخانهای و انجام کار میدانی (شامل مصاحبه و مشاهده) با تمرکز بر شهر تهران موسیقیدانان زیرزمینی نامیده شدهی ایران را در چهار دسته طبقهبندی کرده و با بیان ویژگیها و اهداف هر دسته اطلاق عنوان "زیرزمینی" را به یکی از آنها مناسب میداند. در ادامه با تشریح نحوهی فعالیت این گروهها و بیان شباهتها و تفاوتهای خردهفرهنگ موسیقی زیرزمینی ایران با همتای غربی خود سعی در ارائهی توصیفی دقیقتر از این پدیده دارد. در نهایت نگارنده با استفاده از نظریهی عام کنش اجتماعیِ (نظریهی میدان) بوردیو به بررسی علل و عوامل پیدایش این پدیده در ایران میپردازد و ناسازی (هیستیریسیس) موجود میان عادتوارههای موسیقیدانان زیرزمینی و ساختار میدان را عامل اصلی شکلگیری این پدیده میداند.
- Abstract
- After about two decades from the appearance of Underground music in Iran and increasing the numbers of these groups the need scrutiny of the concept and quiddity has intensified. The main objective of this thesis is definition and description of this Phenomenon. For this purpose after brief history explanation of underground/counterculture music in Europe and United State and expression of its features researcher with library and field (including interview and observation) research and by focusing on Tehran, has categorized these Iranian musicians in 4 categories and known “underground” title acceptable to just one of these categories. The researcher went on to explain the activity of these groups and the similarities and differences between the underground music subculture in Iran and its western counterparts in order to provide a more accurate description of this phenomenon. Finally researcher using the Bourdieu’s theory of social action to examine the causes of this phenomenon in Iran and knows hysteresis between the habitus of underground musicians and field structure as the main factor. Key words: underground music, subculture, popular music, field theory, resistance