عنوان پایان‌نامه

طراحی حیاط مدرسه ابتدائی دخترانه در تهران



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی حیاط مدرسه ابتدائی دخترانه در تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    معماری‌ منظ‌ر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7666;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40207
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۸۷
    دانشجو
    زهرا زمانی

    نظام آموزشی در ایران ناکارآمد است و باید با تحولات جهانی همگام شود. و شیوه های تدریس همراه با مشاهده ،آزمایش، حرکت، تفکر و تحقیق همراه شود تا میزان خلاقیت و یادگیری در دانش آموزان بیشتر شود. حیاط مدارس به عنوان جزیی مهم از زندگی روزانه کودکان بر رفتا ر و یادگیری آنها تاثیر می گذارد و بنابراین باید در پروسه آموزشی آنها مورد توجه قرار گیرد . با این حال اغلب حیاط های مدارس در ایران مکانهای غیر جالب، زشت، کوچک، آسفالت شده و نا کافی هستند. هدف از طراحی حیاط های مدارس در نظر گرفتن شادی و سلامت کودکان، طراحی محیطی که جسم، روح و تفکرآنها را پرورش می دهد، ایجاد فضاهای برای یادگیری ملموس دروس، کاهش برخوردها و رفتارهای منفی، ایجاد حس مهم بودن با ارتقای کیفیت فضای مربوط به کودکان، آموزش مشارکت و کار گروهی، آموزش چرخه های طبیعی، حیوانات و گیاهان بومی، پرورش انسانهایی مسئول نسبت به طبیعت و جامعه، پرورش روحیه خلاقیت، ایجاد فضایی متنوع و تغییرپذیر، آشنا کردن افراد با فرهنگ ها و سنت های بومی، تقویت و ایجاد ارتباط بین مدرسه و جامعه، ایجاد اکوسیستم های طبیعی در محیط شهری، آشنایی با نحوه تولید و استفاده از مواد غذایی ارگانیک و ایجاد حس امنیت می باشد . با دقت به مزایای فراوان ذکر شده، بسیاری از کشورهای توسعه یافته با وقوف به ارزش محیط خارجی مدارس، هم اکنون به بازسازی، هزینه کردن و طراحی حیاط مدارس پرداخته اند. با توجه به نیاز به شروع حرکتی در تغییر سیستم آموزشی، حیاط مدارس می توانند با مشارکت مردمی و دولت، با ترکیب شدن و همراه شدن با دروس مدارس، فضاهایی باشند مطلوب، زیبا، پرورش دهنده، که در ارتقای کیفیت آموزشی کشور کمک می کنند، حس تعلق و علاقه به مدرسه را در کودکان پرورش دهند و خلاقیت، قدرت استباط، تحلیل و یادگیری را در آنها افزایش دهند.
    Abstract
    The education policies in Iran is recently non efficient and must update itself to the global transitions. The education methods must be more investigative and cognitive and accompanied with exploration, examination and movement to attain more learning and creative results among students. Schoolyards are an important part of the everyday life of children affecting their behavior and learning and therefore must not be neglected in the education process. In spite of the important role schoolyards have, most of Iran’s schoolyards are neglected, small, unpleasant asphalted spaces which are not supporting the needs of students. In designing the ideal schoolyards, the purpose is considering the health and joy of children, designing spaces that develop their mental, physical and cognitive abilities, that encourages direct hands-on learning experiences of the curriculum, helps decrease fighting and negative behaviors, develops a sense of participation among the students and the community, teaches native ecosystems of plants and animals, training responsible citizens and people towards nature and the community, establishing natural ecosystems in an urban context, to acquaint the production and generation of organic food systems and developing a sense of safety and security among the neighborhood. By considering the many benefits of the improvement process of schoolyard designing, many developed countries are now focusing on the designing, improving and spending on them. The transitional education policies needed in Iran can also by the support of the community, lead to a pleasant, attractive and fostering environment which can support the promotion of education policies, develop a sense of attachment and interest towards the school and promote learning, creativity and cognitive abilities among students