عنوان پایاننامه
بررسی نقش نمادهای آوایی زبان فارسی در طراحی اسم برند
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70949
- تاریخ دفاع
- ۲۵ آبان ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهدی ابراهیم زاده
- استاد راهنما
- هاشم آقازاده
- چکیده
- انتخاب اسم مناسب برای محصولات جدید یکی از دغدغههای اصلی شرکتها است چراکه مناسب بودن اسم محصول میتواند به شناخته شدن تولیدکننده، ترفیع محصول و تبلیغات موثرتر کمک کند. یکی از راههای انتخاب اسم مناسب، استفاده از نمادهای آوایی زبان است. نمادهای آوایی زبان اشاره دارد به ارتباط ذاتی بین صدا و مفاهیم. به این صورت که صرف صدای یک کلمه یا یک حرف، صرفنظر از معنای لغوی آن، دارای معنای خاصی است. در این تحقیق تعدادی از نمادهای آوایی زبان فارسی را که میتوان از آنها در طراحی اسم برند استفاده کرد، بررسی شدهاند. این تحقیق از حیث هدف کاربردی بوده و از نقطه نظر گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان ساکن در کوی پسران دانشگاه تهران بوده و روش نمونهگیری از جامعه آماری، غیرتصادفی و از نوع اتفاقی بوده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که اسم برندهایی که دارای مصوتهای پیشین زبان فارسی اعم از ” ای“ ، ” َ “ و ” ِ “ هستند، معنای کوچکتر بودن، ظریفتر بودن، ضعیفتر بودن و سبکتر بودن را نسبت اسم برندهایی که دارای مصوتهای پسین زبان فارسی اعم از ” ُ “ ، ” آ “ و ” او“ هستند، در ذهن مشتری متبلور میکنند. همچنین اسم برندهایی که دارای مصوتهایی پسین زبان فارسی هستند نسبت به اسم برندهایی که دارای مصوتهای پیشین زبان فارسی هستند، معنای سریعتر بودن را در ذهن مشتری متبلور میکنند. نتایج این تحقیق به منظور کاربردی شدن، در قالب نرمافزار مایکروسافت ایکسل فرمول بندی شده است. واژگان کلیدی: اسم برند، نمادهای آوایی، اسم محصول، برند.
- Abstract
- As appropriate names for new products can help to recognition, promotion and effective marketing, choosing appropriate names for new products is one of the main concerns of most companies. One of the ways to do so is the using of sound symbolism. Sound symbolism refers to the inherent relation between sound and symbols. In theory, a letter or a sound, despite its actual meaning, contains one or more hidding symbolic meanings. This study have examined some of the Farsi's sound symbolism that could be used in creating brand names. This research is considered applied research from the objective viewpoint and descriptive survey from the data gathering viewpoint. Statistical population of this research is the students reside in Tehran university dorm (for men), and the sampling method is accidental sampling, a type of non probability sampling. The results suggest that brand names containing Farsi front vowels "e", "?" and "i", in contrast with brand names containing Farsi back vowels "o", "u" and "a", are consideredas being smaller, lighter (vs. heavier), softer and weaker. It also suggest that brand names containing Farsi back vowels "o", "u" and "a", brand names containing Farsi front vowels "e", "?" and "i", are considered as being faster. Keywords: brand, brand name, product name, sound symbolism