شناسایی عوامل تاثیرگذار بر بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان شرکت های کوچک و متوسط
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 501;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69106
- تاریخ دفاع
- ۲۰ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- هدی جبلی
- استاد راهنما
- منوچهر انصاری
- چکیده
- بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد ایران و جهان نقش بزرگی ایفا میکنند به دلیل نیاز آنها به سرمایهگذاری کم، تعدادشان رو به گسترش است،بنابراین افزایش بهرهوری در این بنگاهها یک ضرورت به نظر میرسد. سرمایههای انسانی یک از نقاط کلیدی برای افزایش بهرهوری در سازمانها است , اما بااینوجود مطالعات کمی در خصوص کیفیت زندگی کاری در بنگاههای کوچک و متوسط انجامگرفته است. تحقیق پیش رو با مطالعه مدلهای ارائهشده محققین در یک سیر تاریخی، ضمن طبقهبندی و جمعبندی این مدلها، یک مدل جدید برای ارتقا کیفیت زندگی کاری در بنگاههای کوچک و متوسط ارائه نموده است. مدلسازی با استفاده از نرمافزار SmartPLS صورت گرفته و منجر به شناسایی چهار سازه ثبات و توانمندسازی، مدیریت و ساختار، شغل و جو سازمان و سازه نیازها گردیده است. ضمناً اثر متغیرهای تعدیل گر اعتمادبهنفس و جنسیت تأیید گردید. بر اساس پیشبینی محقق, تأثیر متغیر تعدیل گر تبعیض قومی بر کیفیت زندگی کاری بررسی گردید که تأثیر آن بر سازههای مدیریت و ساختار و شغل و جو سازمان تأیید گردید. در پایان توصیههایی برای استفاده عملی مدیران و پیشنهادهایی برای سایر محققین ارائه گردیده است.
- Abstract
- Small & Medium sized firms play a vital role in world economy, also the number of SMEs are growing due to their small need for investment, and therefore it's essential to improve productivity in SMEs. Human Assets are the key area to improve productivity, though there has been no vast investigation in the field of quality of working life in SMEs .This Research focused on quality of working life in SMEs. At first stage most of research papers & models reviewed & summarized and at second stage a new model proposed for quality of working life in SMEs based on SmartPLS modeling software.As a result four constructs proved to be related to QWL in SMEs, which were listed based on their importance: personal needs, job & organizational climate, management & structure and finally job security and advancement.Also self- steem & Sexuality were defined as a moderators in all constructs. Based on researcher's hunch a new hypothesis was proposed & tested for the role of ethnic discrimination as a moderator, which was proved for management &structure & job & organizational climate.