بررسی تاثیر اقدامات منابع انسانی بر ماندگاری اساتید دانشگاه هرمزگان با نقش میانجی رضایت شغلی
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 615;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70576
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- هدیه کرباسی
- چکیده
- دانشگاه از جمه سازمانهایی است که موفقیت آن در گرو بهرهمندی از نیروهای متعهد است، اساتید موثرترین و مهمترین نیروهایی هستند که اقدامات حمایتی برای حفظ و ایجاد انگیزه کافی و لازم برای ماندگاری آنها اجرا میشود. ماندگاری باانگیزه اساتید و اعضای هیئتعلمی از عوامل مهم تاثیرگذار بر کیفیت آموزش و یادگیری دانشجویان است. اما از آن جا که اقدامات نگهداری، مکملی بر سایر اقدامات و فرایندهای مدیریت منابع انسانی است، حتی اگر عملیات کارمند یابی، انتخاب، انتصاب و بهسازی به نحو بایسته انجام شود، بدون توجه کافی به امر نگهداری، نتایج حاصل از اعمال مدیریت چندان چشمگیر نخواهد بود. از طرفی شناخت عواملی که باعث ایجاد انگیزه شغلی میشود، یکی از ضروریاتی است که میتواند با برنامهریزی دقیق و قابلاجرا، باعث بالا رفتن روند و کیفیت کار استادان شود . بیتوجهی به انگیزههای اساتید و نادیده گرفتن تمایلات آنان، اگر منجر به ترک خدمت آنان نشود، سبب ماندگاری بدون انگیزه آنان در کارشان میشود که زیانهای ناشی از آن کمتر از آثار ترک خدمت کارکنان نخواهد بود . ماندگاری باانگیزه اساتید آنان را به طور خودآگاه یا ناخودآگاه به فعالیت بیشتر در جهت دستیابی به اهداف آموزشی هدایت میکند. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر اقدامات منابع انسانی بر ماندگاری کارکنان با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی در دانشگاه هرمزگان میباشد. در این تحقیق، جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و تدوین ادبیات تحقیق از مطالعه کتابخانهای ؛ و جهت جمع آوری دادههای تحقیق از روش میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را 209 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه هرمزگان تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برابر با 136 به دست آمد که در مجموع پس از توزیع 150 پرسشنامه، تعداد 143 پرسشنامه با نرخ 0.95 بازگشت و جمعآوری شد. روایی پرسشنامه با نظر اساتید و خبرگان و پایایی کلی آن با روش آلفای کرونباخ با ضریب 0.88 تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با آزمون تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss20 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که متغیر رضایت شغلی نقش میانجی در رابطه بین اقدامات منابع انسانی و ماندگاری اعضای هیئتعلمی دارد. نتایج حاکی ازان است که اقدامات منابع انسانی بر رضایت شغلی و ماندگاری اعضای هیئتعلمی تأثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد که رضایت شغلی بر ماندگاری اعضای هیئتعلمی تأثیر دارد. از بین مؤلفههای اقدامات منابع انسانی، کار تیمی و شرح شغل بر ماندگاری اعضای هیئتعلمی و کار تیمی و مشارکت کارکنان بر رضایت شغلی تأثیر دارد. در پایان نیز پیشنهاداتی کاربردی ارائهشده است.
- Abstract
- University is organization that successed by engaged employees. Retention of motivated teachers and faculty members is an important factor affecting the quality of teaching and student learning. However, since the actions of maintenanceand employee retention, complementary to other initiatives and processes, human resource management, even if the recruitment, selection, appointment and improvements needed to be done, without paying enough attention to the maintenance, the results of management actions so remarkable It was not. The factors that cause job motivation, one that can be a key with careful planning and implementation, increase in process and quality of the instructors. Lack of attention to the motivation of teachers and their willingness to ignore drift, if not lead to leave them, because of their persistence, their motivation is no less than the losses of turnover will not be. Retention and motivation of their teachers are consciously or unconsciously, to do more to achieve educational goals leads. The aim of this study was to evaluate the effect of human resources management on staff retention due to the mediating role of job satisfaction at the University of Hormozgan. In this study, to collect data in the field of theoretical and research literature from the library, and to collect data research field methods and questionnaires were used. The study population consisted of 209 faculty members are Hormozgan. The sample size of 136 was calculated using Morgan table with a total of 150 questionnaires distributed, 143 questionnaires returned and returned rate was 0.95. The validity of the questionnaire, it was confirmed by teachers and experts and the reliability of the questionnaire , it was confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 0.88. Data analysis with regression analysis was performed using the software spss20. The results showed that job satisfaction as a mediator in the relationship between human resource practices and retention of faculty. The results show that human resource practices affect job satisfaction and retention of faculty. The results showed that job effect on retention of faculty. Among components of human resource practices, teamwork and job descriptions efect on faculty retention and teamwork and employee participation affect on job satisfaction. In the end, practical recommendations have been presented.