عنوان پایان‌نامه

آنالیز خطای انسانی اپراتورهای جرثقیل های برجی با تلفیق روشهای اچ تی ای و هارت مطالعه موردی مجموعه برجهای مروارید غرب



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "آنالیز خطای انسانی اپراتورهای جرثقیل های برجی با تلفیق روشهای اچ تی ای و هارت مطالعه موردی مجموعه برجهای مروارید غرب" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1346;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71008
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    خطای انسانی عامل کلیدی در بسیاری از حوادث خطرناکی است که در صنایع گوناگون به وقوع می‌پیوندد و نتیجه آن جز خسارات جانی یا مالی نخواهد بود. بنابراین جهت کنترل آن‌ها ضروری است تا انواع خطای انسانی ازنظر نوع، چگونگی رخداد و علل شناسایی گردد. از جمله صنایعی که بیشترین آسیب را از جانب خطاهای انسانی متحمل می‌شود، صنعت عمران است. جرثقیل برجی قلب تپنده یک سیستم عمرانی است که کوچک‌ترین خطای اپراتور آن می‌تواند به حادثه‌ای تلخ منجر شود. بررسی‌های اولیه با استفاده از روش‌های بازدید، مصاحبه با اپراتورها، کارگران، مسئول پشتیبانی و کارشناسان مرتبط و همچنین آنالیز حوادث رخ‌داده در مجموعه برج‌های مروارید غرب نشان داد که شغل اپراتوری جرثقیل و ریگر از بحرانی‌ترین مشاغل محسوب می‌شود. به همین منظور، ابتدا توسط تکنیک HTA، آنالیز شغلی وظایف اجرا و سپس با استفاده از تکنیک TRACEr شناسایی خطاهای انسانی انجام گرفت. علاوه بر آن برای شناخت احتمال رخداد خطا، آنالیزهای کمی توسط تکنیکHEART انجام شد. بر این اساس مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بروز خطای انسانی در اپراتورها و ریگرهای جرثقیل‌های برجی، هشیاری، خستگی، تجربه، دستورالعمل کاری، عدم تطابق آموزش دریافتی با وظیفه، تمرکز، نوع و لهجه و کیفیت ارتباط و غیره برآورد شد. همچنین بیشترین احتمال خطای محاسبه‌شده در وظایف اپراتور به ترتیب در وظایف بازرسی روزانه قطعات و تجهیزات (??/??%) و اقدام اضطراری (??/??%) بوده و برای ریگرها نیز به ترتیب در باربرداری (??/??%)، اقدام اضطراری (??/??%) و بازرسی روزانه ادوات باربرداری (??/??%) محاسبه گردید. سپس به‌منظور ارزیابی صحت یافته‌ها، پرسشنامه‌ای مبتنی بر یافته‌های پژوهش طراحی و در یکی از فازهای میدان مشترک پارس جنوبی به اجرا گذاشته شد. نتایج حاصله از پرسشنامه نیز یافته‌های این پژوهش را مورد تأیید قرار داد. درنهایت برای پیشگیری از بروز خطاهای انسانی در کارگاه عمرانی تحت مطالعه با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، راهکارهای زیر ارائه گردید: تغییر شیوه استخدام و پررنگ‌تر شدن نقش واحد HSE کارگاه، انجام معاینات قبل از استخدام، آشنایی با محیط کارگاه قبل از شروع فعالیت، آموزش و بازآموزی، تدوین دستورالعمل‌ها و سایر موارد.
    Abstract
    Human error is the main cause of many work-related accidents؛ which results in property damage and casualties. To control this, it is essential to identify types of human error, the eccurrence of them and their causes. One of the most vulnerable industries by human error is construction. Tower cranes are weighty components in construction systems, where any error could cause tragedy. Preliminary analysis also proved that reiger and operator of tower crane are the most critical jobs in “morvarid gharb” project. First, using HTA method, resercher analysised the jobs, then using TRACEr method human errors were identified, also to calculate the possibilities, quantitive analysis were done by using HEART method. Based on this, the most important factors causing human error by reigers and operators are: awareness, tiredness, experience, instructions, mismatched training of duties, consentration, types of accent and other . also the most likely duties to contain human error are as followed: daily inspection of equipments (%33/42) , emergency action (%25/68) and also for reigers are as followed: loading (%64/17), acting in emergency (%44/41) and daily inspection of loading equipments (%10/84).To evaluate the accurancy of findings a questionnaire was designed and executed in one of the phases of the shared South Pars Field. The results of the questionnaire also approved the findings of this research. At the end regarding to results of this survey, proper solutions for prevention human error include changing employment, medical examinations before hiring, acquaintance with work environment before activity training, instruction writingand other were delivered.