عنوان پایان‌نامه

تجزیه و تحلیل عملکرد رسانه ملی تلویزیون شبکه ۱ و ۵ در آموزش موضوع های محیط زیستی و تاثیر آن بر رفتار محیط زیستی مردم مطالعه موردی منطقه ۱۴ تهران




    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1374;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71684
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    شهرزاد فریادی

    فعالیت های انسان بر روی کره ی زمین، مشکلات زیادی را برای محیط زیست به وجود آورده است. در بین راه های متعدد مقابله با مشکلات محیط زیستی، بنیادی ترین، مؤثرترین و با صرفه ترین روش جلوگیری از تخریب محیط زیست، آموزش است. رسانه ها از مهم ترین اجزاء زندگی امروز و از جمله ابزارهای جامعه پذیری رفتارهای مسؤلانه با محیط زیست هستند. تحقیق حاضر به بررسی عملکرد تلویزیون در آموزش موضوعات محیط زیستی و تأثیر آن بر رفتار محیط زیستی مردم پرداخته است. در این پژوهش از روش آمیخته (کیفی- کمی) استفاده شده است. در راستای دستیابی به میزان تاثیر آموزش از طریق تلویزیون، از مطالعات میدانی به صورت پرسشنامه ای عمل شده و برای تحلیل پرسشنامه ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است. تجزیه و تحلیل عملکرد تلویزیون نیز با استفاده از بررسی تصادفی برنامه‌های تلویزیون در روزها و ساعات مختلف، بررسی محتوا و چگونگی ارائه آن به مخاطب با بهره گیری از روش تحلیل محتوا صورت گرفته است. یافته ها نشان می دهد اگرچه تلویزیون گام-های بزرگی در زمینه ی آموزش محیط زیست برداشته است، ولی علی رغم ساخت و نمایش برنامه های متعدد در زمینه ی محیط زیست، تأثیر تلویزیون بر رفتار محیط زیستی مردم چندان قابل ملاحظه نبوده و نیاز به ساخت برنامه های کاربردی و مؤثر تر در این زمینه احساس می شود. همچنین با توجه به عملکرد صدا و سیما، شناخت و آگاهی جامعه نسبت به محیط زیست کافی نیست.
    Abstract
    Human activities on land, has created many problems for the environment. Among the many ways to deal with environmental problems, the most fundamental, effective and cost-effective way to prevent the destruction of the environment is education. The media is the most important aspect of life today and one of the responsible behavior tools of society with Environment. The present study examined the performance of TV in teaching environmental issues and its impact on people's environmental behavior. The mixed qualitative-quantitative method is used in this study. In order to evaluate the effect of education through the TV, field study method via questionnaire was exploited and SPSS software was used to analyze the output of questionnaires. The analysis of TV performance is done by random survey of TV programs in different days and hours, checking their contents and how to deliver it to audiences using the method of content analysis. Results show that although TV has significant effect in environmental educations, but in spite of making and showing many programs in this field, the influence of TV on people's environmental behavior was not significant and most effective and applicable programs shall be made in this field. Also considering IRIB's activities in this field, social awareness towards the environment is not enough.