عنوان پایاننامه
شبیه سازی ریسک حریق با استفاده از روش مونت کارلو مطالعه موردی ترمینال شماره ۲ فرودگاه بین المللی مهرآباد
- رشته تحصیلی
- ایمنی، بهداشت و محیط زیست
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1400;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73065
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- امیر میرزاباقری
- استاد راهنما
- بابک امیدوار, سعید کریمی
- چکیده
- صنعت هوانوردی در کنار مسائل فنی مربوط به طراحی، ساخت و آزمایش وسایل پروازی، با چالش های ایمنی از قبیل خطای انسانی، خرابی دستگاه های الکترونیکی و مکانیکی، شرایط نامساعد جوی، خرابکاری، هواپیماربایی، برخورد هواپیماها با یکدیگر و مسائل ایمنی، حفاظتی و امنیتی در داخل فرودگاه ها مواجه است. فرودگاه ها به عنوان مکانی برای نشست و برخاست هواپیماها به دو بخش ایرساید و لندساید تقسیم بندی می شوند. ایرساید به محوطه ای گفته می شود که هواپیماها در آن تردد می نمایند و لندساید به ترمینالهای فرودگاه گفته می شود که مسافران از آنها استفاده می کنند. بروز حریق در ترمینال های مسافری منجر به تهدید ایمنی مسافران، به خطر افتادن منافع، تحمیل هزینه های گزاف بازسازی پایانه ها شده و در کل می تواند اعتبار عمومی را نسبت به صنعت حمل و نقل هوایی خدشه دار کند. با توجه به اهمیت حریق این پژوهش به بررسی میزان بار حریق، چگالی بار حریق، زمان و دمای سوختن هر بخش در ترمینال شماره دو فرودگاه بین المللی مهرآباد می پردازد. بر اساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، بیشترین میزان بار حریق به ترتیب مربوط به نمازخانه، رستوران و محل نگهداری بار های امانی مسافرین می باشد که به دلیل عدم اعمال تمهیدات لازم در طراحی این مکان ها و مصالح به کار رفته با فاکتورهای حفاظتی ناکافی می باشد.
- Abstract
- Aviation industry beside of design, construction and examination of aerial instruments and equipments, is facing toward safety challenges such as, human errors, impairment of mechanical and electronical devices, bad weather conditions, sabotages, hijacking, aircrafts collisions and any other safety, protection and security concerns, inside of airports. Airports as a place for takeoff and landing of airplanes is divided to two sections as Airside and Landside. Airside is applied to a precinct that airplanes moving around, and the enclosure that passengers uses is called Landside. Outbreak of fire in passenger terminals leads to manace passengers safety, peril of benefits, imposition of exorbitant terminal reconstruction costs and at the end can demolish public esteem regard air transport industry. Because of importance of fire, this research, studies on Fire Load, Fire Load Density, Duration and Temperature of burning in every section and departments of 2nd Terminal of Mehrabad International Airport. Analyses of data reveals that the highest fire loads are dedicated to Prayers room, Restaurant and Luggage storage in order which is caused by applying inappropriate considerations in design of these departments and use of incorrect materials with insufficient protective factors.