عنوان پایاننامه
ارزیابی عملکرد مدیریت اچ اس ای بوسیله مدل کارت امتیاززی متوازن مطالعه موردی فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی
- رشته تحصیلی
- ایمنی، بهداشت و محیط زیست
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1347;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70993
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- علی اکبر شهبازی موصلو
- استاد راهنما
- حسن هویدی
- چکیده
- چکیده سازمانهای امروزی که در یک دنیای حساس به مسائل اجتماعی و زیستمحیطی بسر میبرند، لازم است علاوه بر رضایت مشتریان، بهسلامتی و رفاه کارکنان و همچنین حفاظت از محیطزیست اهمیت ویژهای دهند. یکی از مهمترین مواردی که شرکتها را به سمت استقرار و بهبود سیستمهای ایمنی، بهداشت و محیطزیست ترغیب میکند، بروز انتظارات اساسی از طرف ذینفعان سازمان در حوزههای ایمنی، سلامتی و بخصوص محیطزیست است. بهبود عملکرد سیستمهای HSE برای هر سازمان یک هدف مهم است و باید سیستمی برای این امر وجود داشته باشد و با توجه به اینکه مدل کارت امتیازی متوازن بهعنوان یک مدل مؤثر و مفید در ارزیابی و بهبود عملکرد در سازمانها مطرح است بر آن شدیم تا به کمک این روش عملکرد سیستم مدیریت HSE فاز 9 و 10 پارس جنوبی را ارزیابی کنیم تا از این طریق نقاط ضعف و قوت سیستم شناساییشده و برنامهریزیهای لازم بر اساس آنها صورت گیرد. در این پژوهش ابتدا شاخصهای مناسب جهت ارزیابی عملکرد مدیریت HSE از طریق مقالات و راهنماهای بینالمللی انتخاب شد و با نظر کارشناسان و مدیران سازمان 31 شاخص برای اندازهگیری برگزیده شد. در مرحله بعد به روش AHP شاخصها وزن دهی شدند که بدین منظور پرسشنامه استاندارد این روش طراحی شد و بین 40 نفر از کارشناسان و مدیران سازمان توزیع گردید. سپس بهوسیله کد نویسی در نرمافزار MATLAB محاسبات مربوطه انجام شد و وزن شاخصها و منظرها مشخص گردید. جهت انجام محاسبات مربوط به ارزیابی عملکرد مدیریت HSE برنامهای در محیط EXCEL طراحی و نوشته شد و دادههای بهدستآمده در این برنامه واردشده و نتایج در قالب جداول و نمودارها ارائه گردید و درنهایت با توجه به نتایج ارزیابی نقاط قوت و نقاط قابلبهبود سازمان شناساییشده و پیشنهادات بهبود ارائه گردید. با توجه به نتایج ارزیابی و دادههای حاصل از جداول و نمودارها مشخص شد که سیستم مدیریت HSE سازمان عملکردی مثبت و روبهپیشرفت داشته ولی به کمتر از 50 درصد اهداف خود دستیافته است که نمره کلی کارت امتیازی متوازن (45.32) بیانگر این موضوع است. در رابطه با مقادیر شاخصها هم همین مسئله صدق میکند و در اکثر شاخصها کمتر از 50 درصد اهداف محقق شده است ولی تمامی شاخصها رو به بهبود بوده و پیشرفت داشته است. با توجه به این موارد سیستم مدیریت HSE سازمان نمره قبولی نسبی گر
- Abstract
- Abstract Existing in a world sensitive toward social and environmental issues, modern organizations are obliged to give a significant value to the welfare and health of employees and also protecting the environment besides providing the customer’s satisfaction. Evolving the essential expectations from the interested parties of an organization, in field of safety, health and specifically environment is among the most important cases which propel companies toward installation and improvement of safety, health and environmental systems. Improving the HSE systems performance is a substantial objective for any organization and there should be a systematic way for doing so. Considering this fact that the balanced scorecard model is regarded as an effective and useful model for assessing and improving of performance in organizations, we decided to assess the means of performing the HSE management system of phases 9& 10 of south pars gas field, in order to identify the weak and strength points of the system and then doing the necessary planning. Within the current research, firstly the suitable indicators for assessing the HSE management system performance were selected through the international guides and articles and 31 indicators were chosen for measuring subsequently based on the manager’s and expert’s points of view. At the next step the indicators were given weight, using the AHP method. A standard questionnaire for this method was designed and distributed among 40 experts and managers of the organization. Using the MATLAB soft wear then, the relevant calculations were done and coded and the weight of the indicators and perspectives was defined. An Excel based program was designed and written for doing the relevant calculations of the HSE management system performance assessment. Then the extracted data were input into the program and the results were presented by graphs and schedules and at the end the strength and the improvable points of the organiza