عنوان پایاننامه
تشخیص فاکتورهای بحرانی موثر بر عملکرد فرایند و بهبود فرایند و بکارگیری استاندارد راهنمای ISO۱۰۰۱۷به منظور مدیریت آنها
- رشته تحصیلی
- مهندسی سیستم های اقتصادی - اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1544;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41134;کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1544;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41134
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۸۷
- دانشجو
- سحر تدین
- استاد راهنما
- کامران رضائی, حامد شکوری گنجوی
- چکیده
- مدیریت فرآیند، رویکردی سیستماتیک و ساختار یافته است که توسط شرکت ها به منظور تحلیل، کنترل و بهبود فرآیندها پذیرفته می شود. امروزه روش مورد توجه جهت بهبود عملکرد سازمان، بررسی فرآیندها در سازمان است که در نتیجه آن نقاط ضعف شناسایی شده و در جهت تقویت فرآیندها که منتهی به افزایش کارآیی سازمان می گردد، اقدامات لازم صورت می گیرد. متدولوژی های گوناگونی توسط خبرگان و سازمان ها جهت اجرای مدیریت فرآیند، ارائه شده است. بر این اساس در این پایان نامه سعی شده است با بررسی ادبیات و مطالعه گزارشات مختلف از پیاده سازی مدیریت فرآیند در سازمان ها، عوامل کلیدی موفقیت که موجب اجرای موفق مدیریت فرآیند می گردند، شناسایی و با بهره گیری از فنون آماری مدیریت گردند تا بتوان درصد موفقیت اجرای مدیریت فرآیند را افزایش داد. بدین منظور در این مطالعه در ابتدا با بررسی ادبیات 13 عامل کلیدی موفقیت و 64 زیرعامل آنها شناسایی شده و توسط نظرات خبرگان صحه گذاری و درجه اهمیت آنها در مراحل پیاده سازی مدیریت فرآیند مشخص شده است و بر پایه درجه اهمیت های بدست آمده عوامل و زیرعوامل رتبه بندی شده اند. سپس با بهره گیری از استاندارد راهنمای ایزو 10017 فنون آماری برای مدیریت عوامل در سازمان پیشنهاد شده است و در نهایت جهت سنجش و پیاده سازی موفق تر مدیریت فرآیند برپایه عوامل و زیرعوامل مستخرج، چارچوب ارزیابی به منظور سنجش آمادگی سازمان ها برای پیاده سازی مدیریت فرآیند یا مدیریت فرآیند پیاده شده و همچنین چارچوبی به منظور پیاده سازی مدیریت فرآیند با محوریت عوامل و زیرعوامل کلیدی موفقیت، پیشنهاد شده است. همچنین سازمان ایران خودرو به منظور یافتن شواهد برای عوامل و زیرعوامل کلیدی موفقیت مورد مطالعه قرار گرفت و آمادگی این سازمان در اجرای موفقیت آمیز مدیریت فرآیند با بررسی رویکردهای آن در برابر عوامل کلیدی موفقیت و با بهره گیری از چارچوب ارزیابی، سنجیده شده است.
- Abstract
- Process management (PM) is a structured, systematic approach that is adopted by firms in order to analyze, improve and control their processes. Nowadays the considerable method to improve organization performance is controlling processes in organization, because of that weak points are identified and for reinforcement of processes that lead increasing organization efficiency, required actions will be done. Various process management methodologies were developed by companies and experts. According that in this thesis we are trying to identify critical success factors that affecting successful implementation of PM by reviewing the literature and studying various reports about PM implementation in organizations, and manage them by applying statistical methods to increase the percent of their success. First from literature review 13 factors and 64 sub factors were identified and they were valued by experts’ opinion and degree of importance of factors and sub factors were identified and they were ranked based on their importance degree. Then statistical methods by using Guidance Standard ISO 10017 were suggested for managing them in organizations. Finally for assessing and more successful implementation of PM in organizations, a framework for assessing organizations readiness to implement PM or implemented PM and a framework for implementing PM, based on critical success factors and their sub factors are suggested. Also we reviewed factors and sub factors in Iran Khodro Company for finding evidence for each of them and readiness of that organization to implement PM successfully was assessed by studying organization approach toward each factor and sub factor and applying assessment framework