عنوان پایاننامه
برآورد اثرات بازگشتی ناشی از سیاست های صرفه جویی سوخت در بخش حمل و نقل
- رشته تحصیلی
- اقتصاد انرژی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1760;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76377;کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1760;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76377
- تاریخ دفاع
- ۰۱ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- فاطمه قرایلو
- استاد راهنما
- مجید احمدیان
- چکیده
- اثرات بازگشتی، اصطلاحاً به وضعیتی اطلاق می شود، که با یک تغییر در سیستم، مجدداً به دلایل گوناگون، اثر آن تغییرات از بین رفته و وضعیت قبلی برقرار شود. با ورود تکنولوژی جدید به بازار و بهبود راندمان خودروها، در ابتدا تقاضای سوخت کاهش می یابد. اما همین بهبود راندمان و صرفه جویی انرژی، خود می تواند عکس العمل های اقتصادی ایجاد کند که نهایتاً منجر به این واقعیت شود که بخشی از این صرفه جویی ها از بین رود. به بیان دیگر با بهبود راندمان، هر دارنده خودرو می تواند با هزینه کمتر برای سوخت، مسافت بیشتری را طی نماید. لذا چنانچه با افزایش پیمایش، تنها بخشی از صرفه جویی های ناشی از بهبود تکنولوژی باقی بماند، در این صورت آن مقداری از صرفه جویی که محو می شود را اصطلاحاً "اثر بازگشتی" می گویند. در این تحقیق برای برآورد اثرات بازگشتی از کشش مسافت طی شده نسبت به هزینه سوخت در هر کیلومتر، استفاده شده است. بدین منظور تابعی به فرم تبعی لگاریتمی تعریف گردید. با فرم تعریف شده و بررسی آن در سال های 90-1360 ، نتایج نشان دهنده آن است که اثرات بازگشتی بلندمدت بهبود راندمان خودرو ها در ایران در بخش بنزینی حدود 22 درصد و در بخش گازوئیلی حدود 14 درصد است. به عبارت بهتر اثر بازگشتی 22درصد به این معناست که 22 از صرفه جویی بالقوه، دوباره مصرف شده است و 78 درصد ازمابقی که انتظار می رفت با بهبود کارایی ذخیره شود، ذخیره شده است .
- Abstract
- The "rebound effect" refers to the situation that by a change in thesystem, for several reasons, again the effects of change is lost and the previous situation is established. With the arrival of new technology to the market and improve vehicle technology first fuel demand reduced, but this efficiency and energy saving can makes economics reactions. That eventually leads to the fact that the part of savings disappear. In other words, by improving efficiency any car owner can lower costs for fuel, travel farther. So if by increasing navigation, only part of the savings resulting from improve technology to stay, in this case, the amount of savings that fades, is said "rebound effect" In this study we use the elasticity of distance traveled with respect to fuel cost per kilometer. For this purpose, a logarithmic function was defined. With defined form and review it during years 1360-90, the results show that the long-run effect of improving the efficiency of cars in Iran for gasoline vehicles is about 22% and diesel sector is about 14%. In other words, a rebound effect of 22% means that 22% of potential savings is reused, and the remaining 78% expected to be saved by improved efficiency, saved. Abstract The "rebound effect" refers to the situation that by a change in thesystem, for several reasons, again the effects of change is lost and the previous situation is established. With the arrival of new technology to the market and improve vehicle technology first fuel demand reduced, but this efficiency and energy saving can makes economics reactions. That eventually leads to the fact that the part of savings disappear. In other words, by improving efficiency any car owner can lower costs for fuel, travel farther. So if by increasing navigation, only part of the savings resulting from improve technology to stay, in this case, the amount of savings that fades, is said "rebound effect" In this study we use the elasticity of distance traveled with respect to fuel cost per kilometer. For this purpose, a logarithmic function was defined. With defined form and review it during years 1360-90, the results show that the long-run effect of improving the efficiency of cars in Iran for gasoline vehicles is about 22% and diesel sector is about 14%. In other words, a rebound effect of 22% means that 22% of potential savings is reused, and the remaining 78% expected to be saved by improved efficiency, saved.