عنوان پایاننامه
بررسی نظریه رفتار مصرف کننده متعارف و نقش ساختار اجتماعی اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته
- رشته تحصیلی
- توسعه اقتصادی وبرنامه ریزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74087;کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1728
- تاریخ دفاع
- ۱۴ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- حمیده سادات طاهائی
- استاد راهنما
- حمید ابریشمی
- چکیده
- مطالعه رفتار مصرف کننده ، علمی میان رشته ای می باشد که می تواند بر مبنای بنیان های نظری اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی ، انسان شناسی ومطالعات فرهنگی مورد بررسی واقع شود. رفتار مصرف کننده نه تنها رفتاری اقتصادی ، بلکه رفتاری اجتماعی بوده که متاثر از ساختار اجتماعی و فرهنگی شکل می گیرد. با این حال غفلت از تاثیرات فرهنگی و نهادی در مباحث نئوکلاسیکی مصرف، ما را بر این داشت که در این پژوهش با مرور و ارزیابی انتقادی تئوری مصرف کننده متعارف ، به ضرورت میان رشته ای این حوزه بپردازیم و به رویکردهای بدیلی که در تعامل با یافته های سایر علوم در چارچوب حوزه اقتصاد رفتاری ، جامعه شناسی اقتصادی و اقتصاد نهادی جهت رفع کاستی های نظریه مصرف مطرح شده اند ، اشاره داشته باشم. با توجه به جایگاه مصرف در تداوم و بقای نظام سرمایه داری ، عصر حاضر را با نام سرمایه داری مصرفی ، و مفهوم جامعه شناختی «جامعه مصرفی» به عنوان پارادیم قالب در بررسی جوامع، قلمداد می شود . با این حال نظریات اقتصادی کمتر به بررسی این مهم و چگونگی تاثیر متقابل ساختار اقتصادی اجتماعی بر رفتار مصرف کننده در بطن جامعه مصرفی پرداخته اند ، لذا طرح یک طبقه بندی منسجم از عناصر این مفهوم و تببین چارچوبی جهت تبیین اقتصادی جامعه مصرفی می تواند مدخلی برای مطالعات بیشتر در این حوزه بگشاید . از سوی دیگر گسترش جامعه مصرفی همراه با جهانی سازی در عصر حاضر پدیده مدرن را از پدیده سنتی جدا ساخته ، لذا شناخت نظام ارزشی قالب در کشورهای مختلف به مثابه پدیده ای اجتماعی در بستر فرهنگ ملی، که در پیوند با الگوهای تاریخی و توسعه اقتصادی کشورها شکل گرفته است و به تفاوت در رفتارهای مصرفی منتهی می رسد ، ضروری به نظر می رسد.
- Abstract
- The study of consumer behavior is an interdisciplinary science that can draw on the theoretical foundations of economics, psychology, sociology, anthropology and cultural studies. This paper starts with the assumption that conventional theory of consumer behavior is based on a framework, which cannot be used to explain all aspects of consumer behavior. Most introductory economics textbooks portray consumer behavior as relatively simple, rational and untouched by social influences. The institutional-cultural environment receives little attention in neoclassical consumption theory. This thesis offers a critical review of the literature on consumption and develops an alternative framework for a more realistic analysis of consumer behavior by applying behavioral and institutional economics and economic sociology. Given the role of consumption in perpetuating the capitalist system, our current era is called one of consumption capitalism. In addition, “consumer society”is used as a paradigm to understand modern society. Economists, however, have paid little attention to the mutual interaction between socio-economic structures and consumer behavior in a consumer society. A multi-dimensional treatment of the economics of consumer society can thus improve our understanding of consumer behavior. The generalization of consumer society with globalization in the present era has created some psychological and sociological tensions between traditional and modern cultural values. It is thus important for us to recognize the role of dominant values in different countries on consumer behavior and how they change with economic development. This research makes a contribution to the understanding of consumer behavior in a developing country context, by studying the impact of cultural, social, and political consequences of globalization on consumer behavior.