عنوان پایان‌نامه

مکان یابی پارکینگ های مکانیزه شهر قم با رویکرد توسعه پایدار



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مکان یابی پارکینگ های مکانیزه شهر قم با رویکرد توسعه پایدار" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی - تولید
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73968;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002270;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73968;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002270
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    افزایش جمعیت و توسعه شهرها، استفاده¬ی روز افزون از خودروها و در نتیجه افزایش تعداد خودروهای شخصی، و نیز عرض کم خیابان¬ها و کمبود عرضه¬ی فضای پارک حاشیه¬ای به ویژه در بخش¬های مرکزی شهر، مشکلات فراوانی را برای شهرهای بزرگ و پرجمعیت در پی داشته است. مکان¬یابی پارکینگ¬های مکانیزه که با اشغال مساحت کمتر، ظرفیت پارک بالایی دارند، از ضرورت-های برنامه¬ریزی شهری و ترافیک شهرهای بزرگ می¬باشد. هدف این تحقیق، تعیین، وزن¬دهی و اولویت¬بندی معیارهای مؤثر در مکان¬یابی پارکینگ¬های مکانیزه در چارچوب اصول توسعه پایدار، و در نهایت رتبه¬بندی مکان¬های بالقوه برای احداث پارکینگ¬های مکانیزه در محدوده¬ی مورد مطالعه یعنی شهر قم می¬باشد. بنابراین، ابتدا، با در نظرگرفتن اصول و مؤلفه¬های توسعه پایدار و برنامه¬ریزی کاربری زمین شهری و برنامه¬ریزی حمل و نقل و ترافیک و نیز با توجه به ویژگی¬های شهر قم، سه معیار و 16 زیرمعیار برای مکان¬یابی پارکینگ¬های مکانیزه انتخاب شدند. روش استفاده شده در این تحقیق برای وزن¬دهی و اولویت¬بندی معیارها و زیرمعیارهای مکان¬یابی، فرآیند تحلیل شبکه¬ای ANP با استفاده از منطق فازی است. بدین¬صورت که پس از جمع¬آوری داده¬های مورد نیاز از راه پرسشنامه مقایسه زوجی و محاسبه¬ی وزن نهایی معیارها، اولویت آن¬ها بدین ترتیب مشخص شد: معیار «زیست-محیطی" با وزنی معادل 429/0 در الویت اول، معیار اقتصادی با وزنی معادل 347/0 در الویت دوم و معیار اجتماعی با وزنی معادل 251/0 درالویت سوم قرار گرفت. همچنین نتایج حاصل از رتبه¬بندی مکان¬های بالقوه برای احداث پارکینگ مکانیزه نیز با به¬کارگیری تکنیک پرامتی فازی بدین صورت مشخص شد: مکان مربوط به خیابان کیانفر در رتبه¬ی اول، مکان مربوط به کوچه صداقت در رتبه¬ی دوم، مکان مربوط به خیابان امیر کبیر در رتبه¬ی سوم و مکان مربوط به کارخانه یخ¬سازی در رتبه¬ی چهارم قرار گرفتند
    Abstract
    Population growth and urbanization, increase in vehicles usage and as a result increase in number of private cars and low-width and lack of marginal parking spaces, especially in central parts, have brought numerous problems for big and densely populated cities. Locating mechanized parking lots which with occupying less area have a high parking capacity are the necessities of 155 urban planning and large cities traffic. The aim of present study is to identify, weighting and prioritizing effective criteria in locating mechanized parking in the framework of sustainable development principle and ultimately ranking of potential sites for the construction of mechanized parking lots in under studied region that is Qom. Therefore, first with regard to principles and component of sustainable development and applicable planning of urban land and transport planning and traffic and also with regard to characteristics of Qom three criteria and 16 sub criteria to locate mechanized parking lots have been chosen. The method used in this research for weighting and prioritization of locating criteria and sub criteria is Analytic Network Process (ANP) using fuzzy logic. Therefore, after gathering the required data from the paired comparison questionnaire and calculate the total weight of the criteria, priority was given as followed: “the environmental criterion” with weight of o.429 in top priority, economic criterion with weight of 0.347 in second priority and social criteria with weight of 0.251 was located in third priority. Moreover, the result of ranking potential sites to construct mechanized parking using fuzzy PROMETHEE were identifies as follow: location in Keivanfar street is the first place, location in Sedaqhat alley in the second place and location in ice making factory in the fourth place. Keywords: Location, mechanized parking, Analytic Network Process, PROMETHEE technique